El Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat
és un trastorn d’origen neurobiològic que es caracteritza per la presència de
tres símptomes/ trets:
-
Dèficit
d’atenció.
-
Impulsivitat.
-
Hiperactivitat motora i/o vocal.
S’identificarà com un trastorn quan aquests símptomes, o
els comportaments que se’n derivin, es donin amb molta major freqüència i
intensitat que en els nens/adolescents d’igual edat i que
interfereixin la vida quotidiana a casa, l’escola i en el seu
entorn en general.
Cal tenir en compte que no tots els infants amb aquest
trastorn manifesten els mateixos símptomes i amb la mateixa intensitat. Es pot
trobar el cas del nen que presenta dificultats relacionades amb l’atenció però
que no presenta un major grau de moviment o majors respostes impulsives que els
nens de la seva mateixa edat.
En el Manual de Diagnòstic i Estadística dels Trastorns
Mentals (DSM-IV), publicat per l’American Psychiatric Association, en la seva
darrera versió es diferencien tres tipus de trastorn dins del TDAH:
· Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat
subtipus predominantment desatent
· Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat
subtipus predominantment hiperactiu i impulsiu
· Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat
subtipus combinat (presenta símptomes atencionals i hiperactiusimpulsius).
El nen predominantment desatent és un nen que sembla no escoltar quan se li parla
directament, que sembla que somia despert, que li costa posar-se en marxa i que
sovint oblida o perd coses. Acostuma a distreure’s i a girar la cara davant
qualsevol soroll o estímul irrellevant, podent-se dispersar també davant activitats
de joc o atractives per a ell. A l’aula generalment es mostra passiu, passa
desapercebut, i no aprèn al ritme esperat. No anota els deures a l’agenda,
oblidant així entregar tasques i treballs, o fent-ho amb retard, i quan les
entrega, solen estar incompletes. Evita, li desagrada o es resisteix a realitzar
tasques que requereixin d’un esforç mental sostingut. La presentació
de les feines és descuidada, oblida posar el nom i la
data i té dificultats per planificar els exercicis que fa. Quan resol exàmens
dóna respostes desorganitzades o en els espais equivocats.
El nen predominantment desatent sovint passa per ser un
nen poc intel·ligent (encara que no sigui cert) o gandul o amb un grau de
desmotivació alarmant, és freqüent que acabi ubicat en les darreres fileres de
la classe i que ningú esperi “més” d’ell o d’ella.
El nen predominantment hiperactiu-impulsiu es mou d’un lloc a un altre en moments inapropiats, mou
mans i peus en excés, es balanceja i s’aixeca sovint de la seva cadira.
Acostuma a interrompre converses i activitats i sol immiscirse en els jocs dels
altres. Respon de forma precipitada, fins i tot abans que se li acabi de
formular la pregunta. Té dificultats per dedicar-se a tasques o jocs tranquils
i parla en excés.
El comportament d’aquest nen resulta molest i sovint
preocupa molt per les manifestacions d’agressivitat, tant a l’aula com dins el
marc familiar. Aquest
comportament disruptiu fa que la família ràpidament
demani ajut professional.
És important atendre d’igual manera tant a
un grup com a un altre ja que, sense adonar-nos, podem descuidar aquells que no
molesten simplement perquè no sembla que pugui tractar-se d’un trastorn.
EL TRACTAMENT
El tractament que ha demostrat efectivitat –Multimodal
Treatment of Children
with ADHD, MTA (2002)- dirigit per Jensen als EEUU és el
que combina els
següents components (per això es diu multimodal):
1. Tractament psicològic dirigit a pares,
professors i nen que inclou:
- Informació sobre
el trastorn
- Estratègies de
maneig de la conducta
- Estratègies de comunicació per a millorar la relació amb
el seu fill/alumne
- Estratègies per augmentar el propi
autocontrol del nen amb TDAH
2. Tractament farmacològic:
Els fàrmacs o medicaments per al TDAH han demostrat la
seva eficàcia.
3. Tractament psicopedagògic:
Dirigit a millorar les habilitats acadèmiques del nen i
el seu comportament mentre estudia o fa deures. També pretén instaurar un hàbit
d’estudi a un nen que no el té.
No hay comentarios:
Publicar un comentario