Les sessions que hem fet aquest mes amb N han estat
molt profitoses. Comptem amb la predisposició
i motivació de N vers les activitats relacionades amb la lectoescriptura
fet que ens fa avançar a un molt bon ritme!
Durant les
quatre sessions que hem fet aquest mes s’ha treballat ( seguint els objectius
marcats al seu pla de treball penjat en anterior entrada al blog):
Per una banda, la
lectura de síl.labes de dues lletres ( amb travades, indirectes, etc...)
per a treballar la fluïdessa lectora disminuint al màxim les errades. Cal
esmentar en aquets apartat, que cada setmana ha anat millorant, reduïnt errades
i temps per aquest motiu, a la última
sessió ja s’ha iniciat la lectura de
síl.labes amb 3 lletres.
D’altra banda, hem continuat treballant la consciència fonològica, el
reconeixement de sons en una paraula i alhora s’ha fet un exercici de rimes. En
aquest aspecte, també s’ha notat un canvi substancial respecte al primer
trimestre. Té més clars el reconeixement de gairebé tots els sons, l’estructura de la
paraula ( ja no fa gaire errades d’omissió de lletres ni inversions, ni
addicions); en general, té un domini més bo de l’escriptura de paraules.Com a observació,
esmentar que cal treballar més en
exercicis de rimes i similars ja que li costa a vegades discriminar
auditivament determinats sons.
Paral.lelament a aquest treball, s’han fet activitats
per a millorar l’atenció i la concentració
tals com el MiniArco, joc de les diferències, etc... així com també, per a
millorar la percepció visual a
través de fitxes amb simetries i similars.
Alhora, vistos els bons resultats en els apartats
anteriors, s’ha començar a treballar la memòria
visual per tal de reduir al màxim les errades ortogràfiques en paraules que
es consideren essencials a nivell de 4rt de primària i hem començat a crear amb
N un recull de paraules amb les quals ha de treballar-hi diàriament.
S’inicia amb Noelia a través d’un material que hem
elaborat específicament per a ella.
Com es pot observar és un material molt gràfic i que
li ha funcionat molt bé ja que es tracta que visualment relacionés les paraules
amb el dibuix i posteriorment les pogués llegir i identificar sense el dibuix.
Observant els òptims resultats de N amb aquest material ( emprat en 2 sessions)vam decidir a la sessió
del 25 de març iniciar el treball
seguint el mètode de D. Gabarró. Es
tracta d’ aprendre les paraules emprant la memòria visual i així disminuir al
màxim errades ortogràfiques. Aquest mètode però es recomana iniciar-lo una
vegada es tingui bastant domini fonològic. Si el nen encara decodifica de forma
fònica al llegir no li podrem ensenyar. Per a fer-ho, vam seguir els següents passos amb N:
-
Li vam fer
escriure 15 paraules d’un llistat que apareix al llibre de l’autor les qual es
consideren vocabulari bàsic per a primària.
-
D’aquestes
15 paraules, en va escriure malament 11.
-
Aquestes 11
paraules les van escriure en cartolines individuals i en cadascuna d’elles subratllàvem la lletra
o lletres on s’havia produït l’errada.
-
Totes
aquestes paraules es van posar a un sobre que vam anomenar sobre nº 1.
-
A N i la seva
família els hi vam donar aquest sobre i tres més també enumerats.
-
Se’ls hi va
demanar que a casa treballèsin aquestes paraules diàriament uns 25 min.
-
Es tracta
que N visualitzi la paraula i després sense mirar-la la pogui delletrejar sense errades. Aquest procediment es farà amb cada paraula.
-
La paraula
que durant 2/3 dies la faci correctament la pasarem al sobre nº2 i la que
encara no tingui assimiliada la mantindrem al sobre 1.
-
El treball
s’acabarà quan totes les paraules s’hagin passat al sobre nº 4.
-
Finalment
per a valorar si es tenen ben assimilades les paraules es farà un treball de
revisió on demanarem a N que ens escrigui i delletregi les paraules.
-
Una vegada
els sobre quedi buit, es tornarà a iniciar el mateix procediment.
-
A cada
sessió setmanal es dedicarà uns 15 min a la revisió de les paraules dels sobres
-
Es dedicarà
una sessió cada mes i mig per a fer el repàs de consolidació del vocabulari que
ja està al sobre nº 4.
Val a dir, que per a fer aquest treball s’ha de ser
molt constant a casa i que la família pugui col.laborar ja que implica repassar
les paraules uns 25 minuts diaris. Ens trobem que la família de N no ajuda el
suficient i per aquest motiu, avancem a un ritme més lent del esperat. Tot i
amb això, N ja domina una mica de vocabulari sense errades ortogràfiques.
A tota aquesta feina feta amb N també decidim iniciar-la a la lectura.
A la sessió del 25 de març se li dóna una petita
lectura per a que la llegeixi a casa amb
els pares. Aquest és l’exemple del primer text que se li ofereix a N.
EL
POP POLIT 1
Dilluns
Hi havia una vegada un pop que, de tan
polit com era, no podia
|
Dimarts
Hi havia una vegada un pop que, de tan
polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a
l’aigua, que,
|
Dimecres
Hi havia una vegada un pop que, de tan
polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a
l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit
|
Dijous
Hi havia una vegada un pop que, de tan
polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a
l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit
aquest pop, que no suportava que les bosses de plàstic
|
Divendres
Hi havia una vegada un pop que, de tan
polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a
l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit
aquest pop, que no suportava que les bosses de plàstic s’emboliquessin amb
els seus tentacles.
|
És el que s’anomena lectues encadenades; aquesta activitat
consisteix en què la nena llegeixi cada dia el tros marcat 2 o 3 vegades. Cada
dia s’afegeix una ratlla a l’anterior, per tant, cada dia és una mica més
llarg, però cada dia llegirà el tros anterior més ràpid. La lectura es pot fer
silenciosa, en veu alta o combinant les dues modalitats.
D’aquesta manera s’inicia a la lectura d’una manera
bastant agradable ja que el fet que cada dia inicii el text llegint el mateix
que ha llegit el dia anterior farà que
entengui el que llegix i faci cada vegada menys errades ja que anirà incorporant
visualment les paraules i se la introduirà la magnífic món de la lkectura que
fins ara ha tingut “ prohibit”.
A tot això, esmentar que l’informe que es va fer arribar a l’EAP especificant les dificultats que té N en la lectoescriptura i demanant que se
l’ajudi amb recursos o estratègies compensatòries, també ha fet efecte ja que ens fan arribar al
centre de psicologia una devolutiva del progrés de N en el segon trimeste on es
destaca el següent:
Les notes
han pujat respectivament el 1r trimestre segurament perquè ja no se li compten totes les faltes
ortogràfiques a l’hora de corregir exàmens i treballs (seguint la nostra
recomanació que vam fer a la reunió de
coordinació del 1r trimestre ).
La seva
atenció i conducta també han millorat i la feliciten pel treball i esforç que
ha fet i l’encoratgen a seguir aquest camí.
Recordo la sessió del dia 25 de març amb N amb un somriure
a la cara d’orella a orella. Estava feliç i contenta de les seves notes i
nosaltres li vam reforçar encara més! Segurament N ha començat a veure una mica
de llum als 3 anys que porta patint degut al seu trastorn fins ara incomprés.
Em sento molt feliç de poder ajudar a N!
Bé doncs, fins ara aquest ha estat el treball que hem
fet amb N. Què us sembla?
NOTA:
A la propera entrada del blog us penjarè les
recomanacions que vam donar per escrit a la tutora i mestres de la nena.
SOBRE LA MOTIVACIÓ
En aquest espai
vull fer una petita reflexió sobre el tema per tal de remarcar la importància
que té que els nostres nens estiguin motivats per poder treballar de forma significativa
i funcional per aquests.
La motivació desenvolupa aquell interès que té
l'alumne pel seu propi aprenentatge i per activitats que el condueixen a
aquest. L'interès es pot adquirir, mantenir o augmentar en funció dels elements
intrínsecs (característiques individuals de l'alumne, expectatives de futur...)
i dels extrínsecs (ambient de l'aula, relació amb els altres companys...).
Per aconseguir això, cal que els professionals de
l'ensenyament i professionals externs estiguin
totalment formats a través de diversos cursos o assessoraments per tal que
aquests es plantegin un triple objectiu en la seva acció motivadora que es
desenvolupa dia a dia amb els seus casos.
Aquests triple objectiu, que tot psicopedagog cal que
el segueixi com a màxima de l'ensenyament de la motivació, fa referència a què,
el docent ha de:
**Suscitar l'interés dels alumnes animant-los
constantment.
**Dirigir i mantenir l'esforç i l'interès per
continuar treballant.
**Aconseguir l'objecitu de l'aprenentatge fixat.
El docent a més, cal que tingui en compte que cada
alumne es motiva per raons diferents i cal que aquestes les tingui controlades
per tal d'arribar a tots els alumnes per igual de forma profunda.
La motivació dels alumnes ve donada per diversos
factors i elements que els docents i la família han d'utilitzar per tal
d'augmentar-la. Per això, acabo facilitant-vos una presentació en la qual
trobareu una sèrie d'estratègies útils per motivar els alumnes per la lectura.
Aquesta proposta ens ofereix diverses eines teòriques i pràctiques per tal de
duu a terme exercicis per treballar la motivació amb els alumnes des de
l'escola i des de casa.