domingo, 7 de abril de 2013

PÀGINA WEB ENTORN LES D.A. MOLT RECOMADA


UNA PÀGINA WEB MOLT RECOMANADA:

 


Es tracta d’una web del Departament d’Ensenyament on se’ns facilitien un grapaT d’ estratègies per a la inclusió de l'alumnat amb trastorns que incideixen en l'aprenentatge. Concretament  l’enllaç que us adjunto ens porta directament a la pàgina d’  intervenció per al desenvolupament de la fluïdesa lectora però si aneu a la pàgina d’inici: http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdtap/index.html podreu trobar tot un seguit d’informacions tan teòriques com pràctiques sobre les D. A.

 

Us la recomano si esteu treballant en aquest àmbit ja que podeu fer servir material ben original per tractar els diferents trastorns d’aprenentatge!!!

SESSIONS DE REEDUCACIÓ REALITZADES AMB EL CAS D'A. DURANT EL MES DE MARÇ


En aquest cas estem una mica en “ stand-by”. La situació continua sent la mateixa que ja vam descriure a l’entrada anterior del blog, encara hi ha pendent la introducció d’un tractament farmacològic per a minvar els efectes del seu trastorn;per tant, la conducta d’A a l’escola és la mateixa i el seu rendiment acadèmic  i la seva autoestima cada vegada més perjudicats.

Aquest fet em porta a parlar del que jo anomeno la “ cronificació dels casos”; és a dir, aquells  casos que des de fa anys estan en la mateixa situació tot i haver acudit a molts serveis externs ( provocant un “ mareig” excessiu al nen) i en cap d’ells hi ha hagut una bona intervenció o si més no una resposta adequada.... èssent la situació del nen la mateixa o més empitjorada.

A, és un clar exemple del que estem parlant.  Si revisem els  informes del Departament psicopedagògic i d’Orientació de l’escola en aquests ja es destaca el següent des dels 3 anys d’A:

P3: fa reforç en un grup reduït. Es destaca dificultats d’atenció i problemes de comportament i relació amb els altres. Necessita cridar l’atenció amb conductes inadequades tasl com pegar o cridar.

P4:Retard en els aprenentatges inicials. A nivell conductual el mateix que s’ha especificat a P3.

P5: Segueix assistint a un grup reduït i reb el suport d’una vetlladora. Destaquen moltes dificultats a nivell global ( parla, aprenentatge inicial de la lectoescriptura...). Molta impulsivitat que interfereix en els aprenentatges.

1r de Primària:  A banda de l’esmentat, aquí l’Equip ja fa senyals d’alerta, ja que especifiquen que els preocupa força a nivell conductual i social.

Per tant, és clar que A ja destacava a nivell conductual i conseqüentment amb baix rendiment escolar.

Per tant, perquè no s’ha fet res fins al moment? Per què A ha de continuar patint d’aquesta manera?

Un exemple d’això són les notes que reb del segon trimestre. En aquestes es destaca fins a la sacietat que ha de millorar la seva actitud i el seu comportament. Que es segueix mostrant impulsiu  i neguitós a classe i té una relació conflictiva amb els iguals i els adults.

Es necessita una resposta inmediata si no A acabarà arribant a 3r o 4r de primària amb totes aquestes dificultats i el patiment que aquestes poden comportar.

Des del centre de psicopedagogia el que s’ha fet durant aquest mes ha estat: per una banda, treballar aspectes del llenguatge escrit ( discriminació auditiva de determinats sons, reconeixement de sons en paraules i s’inicia en la lectura de paraules de dues síl.labes).

Alhora, s’ha orientat tan als mestres com a la família del nen. Aquestes són petites estratègies que s’han donat per tal d’ajudar a A i el seu entorn:

-          Elogiar conductes concretes totalment normalitzades i adequades.

-          Felicitar-lo/a quan faci coses bé per petites que siguin de forma sincera i vertadera a través del reforç social. (tots els alumnes/família en surtin beneficiats)

-          Ignorar o no prestar l’atenció al comportament inadequat del/a nen/a.

-          Utilitzar un llenguatge positiu.

-          Donar-li dues opcions que porten a un mateix resultat.

-          Intentar evitar els càstigs.

-          Anticipar les accions problemàtiques.

-          Dedicar-li més temps, mimar-lo/a més.

-          Supervisar-lo/a sense que se n’adoni.

-          Apropar-se a ell/a amb ganes d’ajudar-lo/a.

-          Reorganització de l’aula, canvis de lloc on s'asseu.

-          Per millorar l’autoestima i l’autoconcepte de l'infant cal...

 Accepta’l, estima’t més al teu alumne o fill

 Descobreix els seus interessos i comparteix-los.

Confia en ell/a i amb què ho pot fer bé.

Tenir bona comunicació amb ell

 Remarcar la idea que no és un nen dolent

Donar-li càrrecs o responsabilitats (sobretot si impliquen moviment).

RECOMANACIONS QUE FAM FER ARRIBAR A LA TUTORA DE N.


RECOMANACIONS QUE VAM FER ARRIBAR A LA TUTORA DE LA NENA PER TAL DE MILLORAR TAN EN ELS APRENENTATGES COM MILLORAR LA SEVA AUTOESTIMA.



- Fer saber a l’alumne que coneixem les seves dificultats i donar a conèixer el trastorn

d’aprenentatge als seus companys

- Procurar que l’alumne estigui assegut a les primeres files

- Evitar la correcció sistemàtica de tots els errors ortogràfics de la seva escriptura

- Reduir la quantitat de deures i eliminar activitats repetitives o complementàries

- Evitar que l’alumne llegeixi en públic contra la seva voluntat

- Proporcionar el temps necessari per completar les activitats

- Evitar que l’alumne hagi de copiar de la pissarra i facilitar-li el material per escrit

- Avaluar a l’alumne respecte els seus propis avanços i esforços

- Considerar el seu quadern o feina diària com a eina per anar avaluant els coneixements

que va adquirint

- Evitar que copiï els enunciats del llibre de text al quadern i permetre que realitzin

activitats al llibre mateix

- Facilitar esquemes, llistat de conceptes clau, apunts simplificats...del que s’exposarà a

classe abans de que s’iniciï l’explicació, i incloure colors, imatges, dibuixos…

Exàmens

- Donar a conèixer les dates dels exàmens amb una setmana d’antelació

- Evitar que l’alumne tingui més d’un examen per dia i més de dos per setmana

- Reduir la matèria d’examen assenyalant els objectius mínims

- Donar les preguntes d’examen per escrit

- Reduir la quantitat d’exercicis o problemes del mateix tipus

- Reduir la quantitat de preguntes d’examen i treure aquelles que no facin referència als

objectius mínims

- Un cop començat l’examen, apropar-se a l’alumne i llegir oralment les preguntes de

l’examen

- Proporcionar temps addicional

- Avaluar els exàmens i treballs en funció del seu contingut (no de la seva forma)

- Contemplar la possibilitat de realitzar exàmens orals o tipus “test”

- Completar les respostes de l’examen oralment de forma individual

- Permetre que pugui completar les preguntes d’examen mitjançant dibuixos o gràfics

- Permetre que pugui respondre a les preguntes en la seva llengua materna (castellà o

català), independentment de la llengua en que sigui impartida aquella assignatura

- Entendre que presenti interferències entre totes dues llengües (català-castellà) a l’hora

d’expressar-se a nivell escrit i/o oral, així com no sancionar-li per aquest motiu

- Entregar una fotocòpia dels exàmens

 

Mesures especifiques


Llengua castellana i llengua catalana

Adquisició lecto-escriptura:

- Utilitzar el mètode fonètic-fonològic pel seu aprenentatge fent servir una metodologia

multisensorial

- Ser conscients que no obtindrà un nivell lectoescriptor igual al de la resta de companys

Ortografia:

- Adequar el format del dictat, oferint-li a realitzar per escrit, deixant espais buits per

aquelles paraules que facin referència a la regla ortogràfica que s’estigui treballant en

aquell moment.

- Als dictats, corregir únicament les faltes d’ortografia que en s’estiguin treballant a

classe

Precisió lectora:

- Si ha de llegir en veu alta a classe, donar-li el text a llegir amb antelació

Comprensió de text:

- Augmentar el tamany de la lletra i/o l’espai de l’interlineat

- Adaptar el contingut del text, simplificant el vocabulari i/o l’estructura sintàctica

- Fragmentar el text i després de cada part afegir les preguntes de comprensió que facin

referència a aquell fragment

Llibres de lectura obligatòria:

- Reduir el nombre de llibres de lectura obligatòria a dos al llarg del curs (un de llengua

catalana i un altre de llengua castellana)

- Procurar que els llibres estiguin adaptats al seu nivell lector

- Avaluar-li els mateixos mitjançant l’entrega d’un treball prèviament estructurat

Exàmens:

- Evitar que les faltes d’ortografia als exàmens li baixin la nota final dels mateixos o

dels d’avaluació, o bé, que siguin motiu de suspens

- A qualsevol exercici pràctic, disposar d’un exemple

SESSIONS DE REEDUCACIÓ REALITZADES AMB EL CAS N. DURANT EL MES DE MARÇ


Les sessions que hem fet aquest mes amb N han estat molt profitoses. Comptem amb la predisposició  i motivació de N vers les activitats relacionades amb la lectoescriptura fet que ens fa avançar a un molt bon ritme!

Durant les quatre sessions que hem fet aquest mes s’ha treballat ( seguint els objectius marcats al seu pla de treball penjat en anterior entrada al blog):

Per una banda, la lectura de síl.labes de dues lletres ( amb travades, indirectes, etc...) per a treballar la fluïdessa lectora disminuint al màxim les errades. Cal esmentar en aquets apartat, que cada setmana ha anat millorant, reduïnt errades i temps per aquest motiu, a  la última sessió  ja s’ha iniciat la lectura de síl.labes amb 3 lletres.

D’altra banda, hem continuat treballant la consciència fonològica, el reconeixement de sons en una paraula i alhora s’ha fet un exercici de rimes. En aquest aspecte, també s’ha notat un canvi substancial respecte al primer trimestre. Té més clars el reconeixement de  gairebé tots els sons, l’estructura de la paraula ( ja no fa gaire errades d’omissió de lletres ni inversions, ni addicions); en general, té un domini més bo de l’escriptura de paraules.Com a observació, esmentar que cal treballar més en  exercicis de rimes i similars ja que li costa a vegades discriminar auditivament determinats sons.

Paral.lelament a aquest treball, s’han fet activitats per a millorar l’atenció i la concentració tals com el MiniArco, joc de les diferències, etc... així com també, per a millorar la percepció visual a través de fitxes amb simetries i similars.  

 

Alhora, vistos els bons resultats en els apartats anteriors, s’ha començar a treballar la memòria visual per tal de reduir al màxim les errades ortogràfiques en paraules que es consideren essencials a nivell de 4rt de primària i hem començat a crear amb N un recull de paraules amb les quals ha de treballar-hi diàriament.

S’inicia amb Noelia a través d’un material que hem elaborat específicament per a ella.


 

Com es pot observar és un material molt gràfic i que li ha funcionat molt bé ja que es tracta que visualment relacionés les paraules amb el dibuix i posteriorment les pogués llegir i identificar  sense el dibuix.

Observant els òptims resultats de N amb  aquest material  ( emprat en 2 sessions)vam decidir a la sessió del 25 de març iniciar el treball seguint el mètode de D. Gabarró.  Es tracta d’ aprendre les paraules emprant la memòria visual i així disminuir al màxim errades ortogràfiques. Aquest mètode però es recomana iniciar-lo una vegada es tingui bastant domini fonològic. Si el nen encara decodifica de forma fònica al llegir no li podrem ensenyar. Per a fer-ho, vam seguir els  següents passos amb N:

-          Li vam fer escriure 15 paraules d’un llistat que apareix al llibre de l’autor les qual es consideren vocabulari bàsic per a primària.

-          D’aquestes 15 paraules, en va escriure malament 11.

-          Aquestes 11 paraules les van escriure en cartolines individuals  i en cadascuna d’elles subratllàvem la lletra o lletres on s’havia produït l’errada.

-          Totes aquestes paraules es van posar a un sobre que vam anomenar sobre nº 1.

-          A N i la seva família els hi vam donar aquest sobre i tres més també enumerats.

-          Se’ls hi va demanar que a casa treballèsin aquestes paraules diàriament uns 25 min.

-          Es tracta que N visualitzi la paraula i després sense mirar-la la  pogui delletrejar sense errades.  Aquest procediment es farà amb cada paraula.

-          La paraula que durant 2/3 dies la faci correctament la pasarem al sobre nº2 i la que encara no tingui assimiliada la mantindrem al sobre 1.

-          El treball s’acabarà quan totes les paraules s’hagin passat al sobre nº 4.

-          Finalment per a valorar si es tenen ben assimilades les paraules es farà un treball de revisió on demanarem a N que ens escrigui i delletregi les paraules.

-          Una vegada els sobre quedi buit, es tornarà a iniciar el mateix procediment.

-          A cada sessió setmanal es dedicarà uns 15 min a la revisió de les paraules dels sobres

-          Es dedicarà una sessió cada mes i mig per a fer el repàs de consolidació del vocabulari que ja està al sobre nº 4.

 

 

Val a dir, que per a fer aquest treball s’ha de ser molt constant a casa i que la família pugui col.laborar ja que implica repassar les paraules uns 25 minuts diaris. Ens trobem que la família de N no ajuda el suficient i per aquest motiu, avancem a un ritme més lent del esperat. Tot i amb això, N ja domina una mica de vocabulari sense errades ortogràfiques.

 

A tota aquesta feina feta amb N també decidim iniciar-la a la lectura.

A la sessió del 25 de març se li dóna una petita lectura  per a que la llegeixi a casa amb els pares. Aquest és l’exemple del primer text que se li ofereix a N.

 

                                             EL POP POLIT 1
 
Dilluns
Hi havia una vegada un pop que, de tan polit com era, no podia
Dimarts
Hi havia una vegada un pop que, de tan polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a l’aigua, que,
Dimecres
Hi havia una vegada un pop que, de tan polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit
Dijous
Hi havia una vegada un pop que, de tan polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit aquest pop, que no suportava que les bosses de plàstic
Divendres
Hi havia una vegada un pop que, de tan polit com era, no podia sofrir que els seus tentacles toquessin directament a l’aigua, que, malauradament, quasi sempre és bruta a tot arreu. Era tan polit aquest pop, que no suportava que les bosses de plàstic s’emboliquessin amb els seus tentacles.

 

 És el que s’anomena lectues encadenades; aquesta activitat consisteix en què la nena llegeixi cada dia el tros marcat 2 o 3 vegades. Cada dia s’afegeix una ratlla a l’anterior, per tant, cada dia és una mica més llarg, però cada dia llegirà el tros anterior més ràpid. La lectura es pot fer silenciosa, en veu alta o combinant les dues modalitats.

D’aquesta manera s’inicia a la lectura d’una manera bastant agradable ja que el fet que cada dia inicii el text llegint el mateix que ha llegit el dia anterior  farà que entengui el que llegix i faci cada vegada menys errades ja que anirà incorporant visualment les paraules i se la introduirà la magnífic món de la lkectura que fins ara ha tingut                “ prohibit”.

 

 

A tot això, esmentar que l’informe que es va fer  arribar a l’EAP  especificant les dificultats que té  N en la lectoescriptura i demanant que se l’ajudi amb recursos o estratègies compensatòries,  també ha fet efecte ja que ens fan arribar al centre de psicologia una devolutiva del progrés de N en el segon trimeste on es destaca el següent:

Les notes han pujat respectivament el 1r trimestre segurament  perquè  ja no se li compten totes les faltes ortogràfiques a l’hora de corregir exàmens i treballs (seguint la nostra recomanació que vam fer a  la reunió de coordinació del 1r trimestre ).

La seva atenció i conducta també han millorat i la feliciten pel treball i esforç que ha fet i l’encoratgen a seguir aquest camí.

                   

Recordo la sessió del dia 25 de març amb N amb un somriure a la cara d’orella a orella. Estava feliç i contenta de les seves notes i nosaltres li vam reforçar encara més! Segurament N ha començat a veure una mica de llum als 3 anys que porta patint degut al seu trastorn fins ara incomprés. Em sento molt feliç de poder ajudar a N!

Bé doncs, fins ara aquest ha estat el treball que hem fet amb N. Què us sembla?

 

NOTA:

A la propera entrada del blog us penjarè les recomanacions que vam donar per escrit a la tutora i mestres de la nena.


 SOBRE LA MOTIVACIÓ

 En aquest espai vull fer una petita reflexió sobre el tema per tal de remarcar la importància que té que els nostres nens estiguin motivats per poder treballar de forma significativa i funcional per aquests.

La motivació desenvolupa aquell interès que té l'alumne pel seu propi aprenentatge i per activitats que el condueixen a aquest. L'interès es pot adquirir, mantenir o augmentar en funció dels elements intrínsecs (característiques individuals de l'alumne, expectatives de futur...) i dels extrínsecs (ambient de l'aula, relació amb els altres companys...).

 

Per aconseguir això, cal que els professionals de l'ensenyament  i professionals externs estiguin totalment formats a través de diversos cursos o assessoraments per tal que aquests es plantegin un triple objectiu en la seva acció motivadora que es desenvolupa dia a dia amb els seus casos.

Aquests triple objectiu, que tot psicopedagog cal que el segueixi com a màxima de l'ensenyament de la motivació, fa referència a què, el docent ha de:

 

**Suscitar l'interés dels alumnes animant-los constantment.


**Dirigir i mantenir l'esforç i l'interès per continuar treballant.

 
**Aconseguir l'objecitu de l'aprenentatge fixat.

 

El docent a més, cal que tingui en compte que cada alumne es motiva per raons diferents i cal que aquestes les tingui controlades per tal d'arribar a tots els alumnes per igual de forma profunda.

La motivació dels alumnes ve donada per diversos factors i elements que els docents i la família han d'utilitzar per tal d'augmentar-la. Per això, acabo facilitant-vos una presentació en la qual trobareu una sèrie d'estratègies útils per motivar els alumnes per la lectura. Aquesta proposta ens ofereix diverses eines teòriques i pràctiques per tal de duu a terme exercicis per treballar la motivació amb els alumnes des de l'escola i des de casa.