martes, 12 de marzo de 2013

CAS R. UN ALTRE CAS AMB GREUS DIFICULTATS D'APRENENTATGE


A principis de segon semestre arriba al centre de psicopedagogia dos casos nous. Es tracta de dos germans de 7 i 11 anys. Fa 5 anys ja havien estat atesos per l’ Esther ( tutora externa) a demanda de l’escola. En aquell moment es va fer el diagnòstic i durant un any la corresponent intervenció reeducativa. Van deixar d’acudir al centre per manca de recursos econòmics de la famíla.  Actualment han tornat a fer demanda davant les dificultats d’aprenentatge que presenten ambdós germans.

La família gaudeix d’una beca de reeducació tramitada per l’EAP davant les grans dificultats econòmiques que actualment tenen els progenitors ( se’ls hi cobreix la totalitat de la intervenció).

 
Descripció del cas

En aquest diari només parlaré d’un dels dos germans. Es tracta de R, el germà gran de 10 anys. És el germà que presenta més dificultats d’aprenentatge.

Història del cas. Any 2009

MOTIU DE LA CONSULTA

R. ve a la nostra consulta amb la seva mare després que a l'escola li han recomanat una exploració. Segons comenta la mare Rubén té dificultats a l'àrea del llenguatge. Li falta vocabulari.

 

DADES D'INTERÈS

R té 6 anys i està cursant 1º de primària.- És un nen molt mogut.- Va començar a parlar abans dels dos anys. La seva germana també va trigar una mica per començar a parlar

 

OBSERVACIÓ DE LA CONDUCTA DURANT L'EXPLORACIÓ

 

R és un nen extremadament inquiet. Li costa molt romandre assegut en la cadira. Constantment s'aixeca, mira cap a tots costats…Fàcilment inicia conversa amb mi.

Disposat a realitzar el que se li demana encara que la seva atenció és molt dispersa i de seguida es cansa i vol una altra tasca.

 RESULTATS

PROVES PROJECTIVES: HTP, DIBUIX DE LA FAMÍLIA

Aquestes proves ens mostren la part més inconscient de R el seu estat emocional i els seus sentiments, a més de com percep el seu entorn.

 

En primer lloc analitzem la qualitat del dibuix. Observem que realitza uns dibuixos poc evolucionats. En ocasions són formes arrodonides amb extremitats (o extremitats que són pals). No hi ha pèl, ni orelles, ni mans, ni peus.

No hi ha tampoc proporció entre les extremitats. Tendeix molt a fer dibuixos fantàstics. A més observo baix control motriu. Hi ha un gran concepte d'unitat familiar.

R es dibuixa al costat del seu pare amb qui hem de pensar que existeix un bon vincle. La seva germana en canvi, apareix lluny d'ells (pare, mare, R) i en proporció el dibuix és molt més petit. (la seva germana, 4 anys) té un caràcter molt fort i sembla que domina molt les situacions i requereix molta atenció dels seus pares.  Pel que sembla això a R no li agrada massa.

 

 LLENGUATGE

 Es produeixen dislàlies:

 -  Substitució de / r / per / l / o / d /.  Si / r / es troba abans de consonant la omet.

 En el llenguatge espontani hi ha bastants alteracions de fonemes: substitueix la / les / per / j / i de vegades la / t / per / p /.

 L'expressió oral és defectuosa.

 Li costa discriminar paraules homòfones.

 Proves PSICOMÈTRIQUES: BENDER, FIGURA DE REI, BAPAE, WISC-R

 BENDER

 Es tracta d'un instrument projectiu.  També ens permet observar el grau aproximat de percepció visomotriu.

 No hi ha indicadors emocionals destacables.

 La reproducció té errors que resten a la puntuació total de manera que ens dóna com a resultat una edat mental de 5 anys 10 mesos.

 FIGURA DE REI

 Aquesta prova és similar a l'anterior pel que fa a continguts a analitzar però afegeix l'aspecte d'atenció concentració i la memòria visual.

 Còpia:  PD  6

 Centil  10

 Memòria:  PD  0

 Centil  1

 BAPAE (aptituds que tenen influència en l'aprenentatge escolar)

 1.  Comprensió verbal:  PD: 16  Centil: 70

 2.  Aptitud numèrica:  PD: 1  Centil: 1

 3.  Aptitud perceptiva:  PD: 41  Centil: 60

 Relacions espacials

 Constància forma

 O rientació espac ial

 Com es pot observar en els resultats l'aptitud numèrica, que es refereix als conceptes quantitatius i al maneig dels nombres està molt per sota de la mitjana pel que fa al seu grup d'edat.

 WISC-R

 Aquesta prova ens serveix per avaluar la capacitat intel lectual dels nens / es, l'aspecte verbal i el manipulatiu.

 Els resultats en el cas de R són:

 Verbal                                               Manipulatiu

 Informació: 7 *                     Figures incompletes  : 12

 Semblances: 3 *                    Historietes: 2 *

 Aritmètica: 3 *                                  Cubs  : 6 *

 Vocabulari: 6 *                                  Trencaclosques: 7 *

 Comprensió: 3 *                    Claus: 11

 Dígits: 1 *                   Laberints: 10

 CI verbal: 62 (molt baixa)

 CI manipulatiu: 81 (mitjana-baixa)

 CI total: 67 (molt baixa)

Podem observar que els seus punts forts són la memòria i l'agudesa visual (claus, laberints, figures incompletes).  A la resta de camps ha obtingut unes puntuacions molt baixes, per sota de la seva edat cronològica.

 Està més afectat el camp verbal que el manipulatiu però tot i així les puntuacions en els dos camps són baixes.

S’ evidencien dificultats importants a nivell de concentració i atenció (Dígits), així com també per al raonament i càlcul numèric (Aritmètica).  Hi ha també un dèficit en la comprensió i adaptació a situacions socials.  El raonament que fa del seu comportament social no és del tot acceptable ni eficaç (Comprensió, Historietes).

 No és capaç d'establir relacions entre conceptes.  Associar i abstreure no són capacitats que tingui desenvolupades (Semblances).

 Trobem alterada també la percepció visual i espacial (Cubs, Trencaclosques)

 CONCLUSIONS
Les puntuacions que ha tret R en el test d'intel • ligència ens indiquen que hi ha dificultats, sobretot a nivell verbal.  L'hemisferi esquerre del cervell és el que ens permet la bona utilització de paraules per nomenar, definir ..., és el que ens facilita l'expressió a través del llenguatge, també el càlcul i anàlisi matemàtica, recordar fets, dies, seqüències temporals ... Aquest hemisferi és el que es troba més danyat en el cas de R.

 Aquests dèficits l'afectaran en alguns aspectes referits amb l'aprenentatge, fent-li més costós arribar als objectius establerts.

 Per tant, creiem convenient que R rebi sessions de reeducació perquè sigui capaç de desenvolupar aquests aspectes.  Així com també recomanaríem que des de l'escola es valorarà el cas i s'aplicarà una adaptació curricular individualitzada si es creu convenient.

 R es mostra excessivament inquiet i desatent, és per això que a part dels aspectes d'aprenentatge, hem valorat també els aspectes conductuals a partir de les converses que hem tingut amb els pares i mestres.  El nostre treball ha començat amb pautes sobre la conducta tant amb el nen com amb els pares.  Si la seva inquietud motora i inatenció arriba a perjudicar de manera excessiva seu rol social, familiar i acadèmic valorarem la necessitat de realitzar una exploració neurofisiològica.

 

SITUACIÓ ACTUAL.

 

R acudeix al centre de psicología a finals de desembre de 2012 acompanyat dels pares i de la germana.

Inicialment s’agafen ambdós casos conjuntament.

S’observa de R un canvi important a nivell de conducta. Ja no és aquell nen inquiet i desatent d’anys enrere i té una actitut positiva i col.laboradora durant les sessions de reeducació.  

 

Durant les primeres sessions es fa un petit treball de diagnòstic per tal de veure en quina situació es troba a nivell d’apreprenentages.

Se’l hi fa fer un dictat i una redacció lliure. A la propera sessió se li passa el PROLEC versió reduïda.

En totes les proves s’observen en R errors de tota mena. Fa omissions de síl.labes i lletres, addiccions, unions, separacions, etc…

Davant aquest fet, concretem amb l’Esther de fer un pla d’intervenció que inclogui un acurat treball de consciencia fonológica ja que no té assimlitas varis sons fet que li crea  moltes confusions tan a nivell escrit com llegit; recordem que es troba cursant 5è de primària i davant les dificultats que presenta no pot seguir  molts dels continguts escolars fet que li provoca també un cert rebuig a la feina i una baixa autoestima. Per tant, s’ha de posar fil a l’agulla i ajudar a R el màxim possible a tirar endavant i superar les seves dificultats. Comptem amb la seva motivació que és molt important!

 

Així, el treball que es fa inicialment amb R és:

-          Exercisis de Ritmes

-          Rimes

-          Es treballa la Discriminació auditiva dels sons /b/, /p/, /g/, /d/ i /ll/

-          Reconeixement d’aquests sons en paraules; associació fonema-grafema

-          Correcció d’alguna grafia a nivell de traç, com per exemple la b i la g que escriu d’una manera inteligible.

 

Una vegada s’hagin assolit aquests objectius, s’iniciarà a R amb la lectura de síl.labes,  paraules i oracions simples.

Paral.lelament treballarem l’escriptura d’una manera molt pautada per tal d’evitar les errades de substitució i omissió que actualmente comet.

Ens palentegem:

Treballar l’ortografia natural a partir d’una metodologia fonètica-fonològica que inclourà activitats del tipus lletreig i joc amb lletres mòbils, jocs de paraules com sopes de lletres, encreuats, el joc del penjat, ordenar lletres per a formar paraules, etc. Amb aquests tipus d’activitats aconseguirem reduir errades com substitucions de lletres i síl·labes, rotacions, omissions, addicions, inversions, unions, fragmentacions i superposicions.

 

Per altra banda, l’ortografia arbitrària.
Per a millorar aquest aspecte treballarem la memòria visual ortográfica. Com ja hem dit a l’apartat de diagnòstic, R compta amb una bona capacitat de memòria visual. Davant aquest fet, volem aprofitar la seva habilitat per treballar l’adquisició de vocabulari sense errades ortogràfiques a través d’aquest sistema de memoria visual.

 

Aquests són els objectius que ens palntegem durant el que queda de curs escolar.

En properes entardes al blog, aniré actualitzant el  seguiment per tal de veure els progresos que va fent el R.

domingo, 10 de marzo de 2013

CAS A: LES DIFICULTATS D'APRENENTATGE LLIGADES A PROBLEMES VISUALS


Ara us parlaré d’un altre  cas fins ara no tractat a l’anterior pràcticum ja que només acudia al centre per tractar aspectes purament logopèdic ( tenia dislàlia, dificultats per pronunciar la /r/). Ara bé, durant les sessions de logopedia es van anar detectant possibles necessitats de la nena a nivell d’aprenentatge de la lectoescriptura ja que a l'hora de llegir paraules i petits textos cometia molts errors de lectura.

 
Aquesta és la descripció del cas:

Es tracta d’una nena de 7 anys que cursa 2n de primària. Les proves que se li han passat són les següents:

-           REY

-           BENDER

-           REVERSAL

-           PROLEC

-           WISC-R

Els resultats de la figura de Rei ens indiquen que el procés que ha fet servir per realitzar la reproducció de memòria no és el més idoni. Li costa reconèixer les parts en un conjunt.

En el Reversal les puntuacions estan dintre de la mitja però si  ho analitzem qualitativament veiem que els errors que ha fet tenen a veure amb les simetries dreta-esquerra (ella és esquerrana). De fet, això queda palès quan llegeix, ja que fa continues confusions b/d, substitucions de sons, substitucions de síl•labes, substitucions de paraules...

 

RESULTATS WISC

Verbal                                                Manipulatiu

 Informació: 4 *                     Figures incompletes  : 10

 Semblances: 3 *                    Historietes: 4*

 Aritmètica: 8                         Cubs  : 11

 Vocabulari: 6 *                      Trencaclosques: 7 *

 Comprensió: 9                       Claus: 13

 Dígits: 1 *                              Laberints: 15

 CI verbal: 65 (molt baixa)                         CI manipulatiu: 92(mitjana-baixa)

                                                   CI total: 74 ( baixa)


Com es pot observar, hi ha molta diferència entre puntuacions i, precisament l’àrea verbal  que té a veure amb els aprenentatges escolars és la que surt més baixa. Per tant, podem dir que A presenta dificultats per l’aprenentatge.

Altres dificultats:

-           confusió grafia/so

-           substitució de sons en la paraula. No s’entén el que llegeix.

-           Mostra cansament quan llegeix. Ha de fer molt d’esforç.

-           Va movent el cap mentre llegeix.

-           Si pot, intenta evitar la lectura.

-           Comprensió lectora molt  baixa. Inventa les respostes.

-           Dificultat de concentració.

-           Molt insegura

 
 
Després de veure els resultats de les proves i les seves dificultats en la lectoescriptura, decidim descartar possibles problemes de visió. És per aquest motiu que es fa la devolutiva a la família i se’ls hi comenta la conveniència  que se li realitzi un examen optomètric i així poder detectar qualsevol alteració de la visió susceptible de ser reeducada i posteriorment poder-li facilitar el seu aprenentatge.

           

Aquest cas deixarà d’acudir a las sessions de reeducació fins que hi hagi l’informe de  l’optometrista; d’aquesta manera no sobrecarreguem a la família amb tantes despeses i alhora no intervenim fins que no hi hagi un diagnòstic a nivell optomètric on se’ns especifiqui si hi ha alguna deficiència visual i així fer un òptim treball amb A.

 

Fet això, caldrà parlar amb l’escola per informar-los dels resultats de les proves i pautar un treball conjunt per tal de facilitar al màxim possible l’aprenentatge de la nena. Creiem que si fem aquest treball conjunt durant aquest curs ( A es troba cursant 2n de primària), ajudarem a la nena a poder tirar endavant  amb els seus estudis sense cap dificultat.

 

A principis de març rebem l’informe de  l’optometrista. Aquestes són les conclusions del diagnòstic que se li ha fet a la nena:


En l’informe es destacen les següents observacions:

-          Mantè postures rares al llegir

-          S’acosta o inclina excessivament el cap al llegir

-          Fa salts de línees al llegir

-          Evita fer tasques d’aprop. Necessita ajudar-se del dit per llegir

 

En les proves d’habilitats visio-espaials, concretament a la prova de dominància ( on s’avalúa la preferència d’usar la dreta o esquerra en peu, mà, oïsa i ull), destaquen que A no té una dominància clara de mà. Alhora es trben inversions tant en el camp dretà com esquerrà. No hauria de realitzar inversions amb la mà esquerra si fos una esquerrana ben organitzada o viceversa. Per tant, no té ben definida la seva dominància.

En la prova o test de Southern California, on es valora si té concepte de lateralitat, habilitat de ser conscient de la dreta i esquerra d’un mateix, es conclou que no té integrat el concepte de lateralitat.

Davant aquestes dificultats, tampoc sap detectar inversions i això li provova una mala organització espaial a l’escriure.

Davant aquest informe, creiem que amb A s’ha de fer primer de tot una teràpia visual.Aquesta teràpia no tractarà directament les dificultats d’aprenentatge però si que és un tarctament encaminat a la millorar de la eficàcia visual, permetent que posteriorment A respongui millor a la reeducació.

 

Per tant, durant un temps A deixarà d’acudir al centre per anar a l’optometrista fins que aquest professional valori que ja pot iniciar la reeducació.

Si es fa aquest treball optomètric per a treballar certes habilitats visuals, posteriorment es podrá fer amb més qualitat un bon  treball per a tractar les dificultats en la lectoescriptura.

Per part nostra, manca parlar amb l’escola per a fer-lis una devolutiva de tot aquest diagnòstic per tal que en siguin coneixedors i puguin oferir a A tot el suport necessari. Alhora que siguin conscients sobretot que A no és una nena gandula i que evitin l’etiquetització i valorin a A pels progressos que va fent i no al contrari.


HAVIEU SENTIT A PARLAR DELS OPTOMETRISTES?

Esmentar que per a mi la figura d’aquest profesional és nova, no n’havia sentit a parlar gaire. L’Esther em facilita un llibre  que parla de les tasques dels optomestristes.

Al arribar a casa llegeixo el text i m’he n’adono de la gran importancia d’aquests professionals.

El text, que porta per nom: Tanta inteligencia, tan poco rendimiento, parla de la importància d’una bona revisió de la visió ja que aquesta pot ser la clau en determinats alumnes, de les seves dificultats d’aprenentatge. Esmenta les habilitats visuals essencials per a l’aprenentatge, que són:

L’agudesa visual, el control dels moviments oculars, l’habilitat de l’enfocament, coordinació ocular, coordinació ull-mà, percepció visual de forma, memoria visual i visualització.

Si es treballen aquestes habilitats es veuen reduïdes les dificultats d’adquisició de la lectoescriptura i també els probelmes de déficit d’atenció.

Hi ha un exemple en el text que ajuda a entendre aquest fet:

Un nen de 8ª, no podía llegir i quan l’optometrista li va preguntar el per què no podía llegir, el nen va contestar:

-          ¡ Sería más fácil leer si las letras no se movieran!

 

Amb aquest exemple, queda clar doncs de la importància de tenir en compte la visió alhora de valorar un nen amb dificultats d’aprenentatge i no  etiquetar-lo prematurament com a dislèxic o simplement com a gàndul. Així,  abans d’iniciar una reeducació cal treballar  la visió,  ja que la reeducació aleshores pot no ser necessària o bé , cal enfocar-la d’una altra manera.



BIBLIOGRAFIA:
Vergara Gimézez, P. (2008).Tanta inteligencia, tan poco rendimiento:¿ Podría ser la visión la clave para desbloquear su aprendizaje?. Ed. Rona visión S.L.