CAS
N.:
Després
de les vacances de Nadal rebem la primera visita de la nena. Sembla una altra!
Acudeix a la visita molt contenta i predisposada a treballar. Preguntem a la
mare com els hi va amb l’horari que havíem elaborat durant el mes passat per
tal de donar una rutina a la nena i facilitar la seva regulació durant els dies
hàbils de la setmana. La mare comenta que tot i haver sigut perìode no lectiu
d’escola l’han intentat complir al màxim possible ( tret dates especials com el
24 de desembre nit i el cap d’any) i que la nena sap el que li toca en tot
moment i que respecta l’hora d’anar a dormir. Aquest horari a banda de regular
a la nena també ha reduït les discussions mare-filla que constantment tenien
per que N fes les tasques que li tocaven. Suposem que aquest clima més plàcid,
trranquil i relaxat a casa ha ajudat
moltíssim a la nena i la veritat és que ja el primer dia ho percebem.
Com
hem dit, ve molt motivada a treballar. Les primeres sessions però està pensat
treballar amb N les seves dificultats en la lectoescriptura d’una manera
agradable i divertida per tal de no fer-la tancar en banda a treballar el
llenguatge escrit.
Es
comença la sessió treballant la discriminació auditiva de determinats sons que
no té assolis ( /ll/, /g/) a través del programa JCLIC que trobem a la xarxa.
Tot seguit, a tarvés d’uns lotos treballem la construcció de frases simples. La
seva actitud és positiva i parlem amb l’Esther de fer un parell de sessions més
així i després pujar una mica més el nivell ( treballant aspectes com la
lectura i les errades ortogràfiques).
A la
següent sessió amb N, tornem a treballar
la discriminació auditiva amb els JCLIC i després treballem l’escriptura a
través de fer-li fer-li elaborar una nena una recepta de cuina del que ella
vulgui. Li encanta aquesta activitat! Tria fer un pastís i elaborem per escrit
tota la recepta. Observem d’aquesta manera, els tipus d’errades que comet per
anar-les treballant a posteriori.
Sessió
del 16 de gener.
En
aquesta sessió fem un exercici de
simetries en figures geomètriques per treballar la distinció entre dreta i
esquerra ( que a persones amb dislèxia els hi costa moltíssim). Ho fa bastant
bé tot i que algunes figures li costen de fer.
Posteriorment,
a través del programa Jclic, treballem la lectura i escriptura de paraules
curtes.observem que llegeix molt a poc a poc i amb bastantes errades.
Paral.lelament,
teníem pendent fer l’informe de N per a l’EAP per tal que des d’aquest servei
se li puguin oferir més ajudes donades les clares necessitats que presenta la
nena.
Revisant
totes les proves passades, ens adonem que s’ha d’acabar de passar el TALEC ( els
apartats de còpia, redacció). L’apartat del dictat també es torna a passar ja
que per edat va fer el dictat 3 i va cometre moltes faltes d’ortografia. En
aquesta sessió se li va fer el dictat 2 i el dictat 1 ( aquest últim, té un nivell de 1r de
primària) i observem que també comet moltes faltes d’ortografia d’altra banda,
unes errades lògiques davant el transtorn que presenta i no treballat fins a l’actualitat.
Ara cal valorar els tipus d’errades
que ha comès per tal de veure quin treball cal fer a partir d’ara, tot i que ja apuntem fer un treball global;
per una banda, un treball de memòria visual de les paraules ( ortografia
arbitrària), i per altra banda, un treball més específic de discriminació de
sons ( consciència fonològica) per tal de poder llegir i escriure correctament
les paraules ja que transcriu malament determinats sons ( ortogtrafia natural).
Un cop comencem el treball de reeducació amb N, observem que té
serioses dificultats a nivell lectoescriptor. És per això que vam decidir fer
una revisió del cas per saber fins a quin punt aquestes dificultats són pròpies
de la seva edat i curs.
Resultats:
Observació dels informes escolars: en l'etapa infantil es fan constar en els informes observacions del tipus "es distreu", "està dispersa", "li costa seure correctament", "cal que estigui més centrada". En el cicle inicial continuen les observacions anteriors sumant-se a aquestes altres del tipus "no vol llegir ni escriure", "té un nivell molt baix de lectura", "ha de millorar molt la lectura", "que llegeixi més a casa" ...
Qüestionari Conners per a pares: segons els pares N compleix amb absolutament tots els símptomes propis de la hiperactivitat i impulsivitat amb dèficit d'atenció. Aquest qüestionari es va aplicar a principi de curs. A partir de llavors va començar a prendre medicació per l'al · lèrgia i es va iniciar també pautes per dur a terme a casa. En aquests moments la mare ens comenta que N ha millorat molt a casa pel que fa a la conducta es refereix.
Qüestionari Conners per a professors: segons els professors N compleix amb alguns dels símptomes de TDHA però no els suficients com per fer un diagnòstic.
PROLEC
Amb aquesta prova avaluarem els processos lectors de l'alumne en castellà i podrem saber la tipologia d'errors que comet. Hem aplicat la versió reduïda (en aquesta versió reduïda no s'inclou "lectura de paraules" però nosaltres hem cregut convenient avaluar en aquest cas). Resultats:
Igualment diferent: 17 Pc: 10
Lectura de paraules: 25 Pc: <5
Lectura de pseudoparaules: 21 Pc: <5
Estructures gramaticals: 8 Pc: 5
Comprensió de textos: 1 Pc: <5
En la prova de comprensió de textos, N no llegia. Es veu incapaç de llegir, és per això que gairebé totes les respostes van ser inventades, però ella en cap moment va dir que no havia llegit.
TALEC
Amb aquesta prova s'avaluen els processos lectors i escriptors de l'alumne en català. Com amb la prova anterior ja es va avaluar la lectura, amb aquesta prova pretenem treure conclusions sobre l'escriptura. És per això que N només va realitzar els apartats següents:
Dictat (Nivell III)
Ortografia natural: 33 Pc: 1
Ortografia arbitrària: 30 Pc: 23
Cal · ligrafia: Línies ondulants, línies ascendents, distàncies irregulars en més de dues línies, posició incorrecta del cos en relació amb la taula (cap recolzat a la taula), paper inclinat més de 45 º ...
Atès que el nivell d'ortografia no és l'adequat a la seva edat i curs realitzar també els dictats del nivell II i I amb els següents resultats:
Nivell I:
Ortografia natural: 17 Pc: 23
Ortografia arbitrària: 26 Pc: 25
Nivell:
Ortografia natural: 7 Pc: 30
Ortografia arbitrària: 9 Pc: 45
Redacció:
Errors sintàctics: No concordança entre singular i plural, substitució de temps verbal i barbarismes.
Contingut: la redacció consta de dues oracions simples. Encara és més extensa l'escrit no té sentit.
Còpia:
Errors: 5 Pc: 5
DST-J:
PC Nivell de risc
Noms: 2 * Risc alt
Coordinació: 95 Punt fort
Lectura: 40 Absència de risc
Segmentació fonèmica: 1 * Risc moderat
Rimes: 5 * Risc alt
Dictat: 2 * Risc alt
Dígits inversos: 50 * Risc lleu
Lectura sense sentit: 1 * Risc alt
Còpia: 15 * Risc lleu
Fluïdesa verbal: 30 * Risc lleu
Fluïdesa semàntica: 10 * Risc moderat
Vocabulari: 50 * Risc lleu
IR: 17 Nivell global de risc: 1,41 Risc alt (Entre 1,20 i 3,00)
CONCLUSIONS
Basant-nos en els resultats obtinguts en aquest informe i afegint els que ja teníem l'informe anterior podem concloure que N presenta un Trastorn de lectura i escriptura (Dislèxia).
El treball a realitzar per millorar les seves condicions d'aprenentatge, s'haurà de dur a terme juntament amb el professorat (si cal s'hauran d'adaptar els continguts, protocols de correcció ...), la família (canviant la percepció que tenen de les dificultats de N, ajudant acord seves possibilitats ...) i la intervenció en el centre extern. Si això es porta a terme millorarà també la simptomatologia associada com pot ser la seva actual negació a totes les tasques que requereixen llegir o escriure i la seva poca confiança en les seves capacitats.
Resultats:
Observació dels informes escolars: en l'etapa infantil es fan constar en els informes observacions del tipus "es distreu", "està dispersa", "li costa seure correctament", "cal que estigui més centrada". En el cicle inicial continuen les observacions anteriors sumant-se a aquestes altres del tipus "no vol llegir ni escriure", "té un nivell molt baix de lectura", "ha de millorar molt la lectura", "que llegeixi més a casa" ...
Qüestionari Conners per a pares: segons els pares N compleix amb absolutament tots els símptomes propis de la hiperactivitat i impulsivitat amb dèficit d'atenció. Aquest qüestionari es va aplicar a principi de curs. A partir de llavors va començar a prendre medicació per l'al · lèrgia i es va iniciar també pautes per dur a terme a casa. En aquests moments la mare ens comenta que N ha millorat molt a casa pel que fa a la conducta es refereix.
Qüestionari Conners per a professors: segons els professors N compleix amb alguns dels símptomes de TDHA però no els suficients com per fer un diagnòstic.
PROLEC
Amb aquesta prova avaluarem els processos lectors de l'alumne en castellà i podrem saber la tipologia d'errors que comet. Hem aplicat la versió reduïda (en aquesta versió reduïda no s'inclou "lectura de paraules" però nosaltres hem cregut convenient avaluar en aquest cas). Resultats:
Igualment diferent: 17 Pc: 10
Lectura de paraules: 25 Pc: <5
Lectura de pseudoparaules: 21 Pc: <5
Estructures gramaticals: 8 Pc: 5
Comprensió de textos: 1 Pc: <5
En la prova de comprensió de textos, N no llegia. Es veu incapaç de llegir, és per això que gairebé totes les respostes van ser inventades, però ella en cap moment va dir que no havia llegit.
TALEC
Amb aquesta prova s'avaluen els processos lectors i escriptors de l'alumne en català. Com amb la prova anterior ja es va avaluar la lectura, amb aquesta prova pretenem treure conclusions sobre l'escriptura. És per això que N només va realitzar els apartats següents:
Dictat (Nivell III)
Ortografia natural: 33 Pc: 1
Ortografia arbitrària: 30 Pc: 23
Cal · ligrafia: Línies ondulants, línies ascendents, distàncies irregulars en més de dues línies, posició incorrecta del cos en relació amb la taula (cap recolzat a la taula), paper inclinat més de 45 º ...
Atès que el nivell d'ortografia no és l'adequat a la seva edat i curs realitzar també els dictats del nivell II i I amb els següents resultats:
Nivell I:
Ortografia natural: 17 Pc: 23
Ortografia arbitrària: 26 Pc: 25
Nivell:
Ortografia natural: 7 Pc: 30
Ortografia arbitrària: 9 Pc: 45
Redacció:
Errors sintàctics: No concordança entre singular i plural, substitució de temps verbal i barbarismes.
Contingut: la redacció consta de dues oracions simples. Encara és més extensa l'escrit no té sentit.
Còpia:
Errors: 5 Pc: 5
DST-J:
PC Nivell de risc
Noms: 2 * Risc alt
Coordinació: 95 Punt fort
Lectura: 40 Absència de risc
Segmentació fonèmica: 1 * Risc moderat
Rimes: 5 * Risc alt
Dictat: 2 * Risc alt
Dígits inversos: 50 * Risc lleu
Lectura sense sentit: 1 * Risc alt
Còpia: 15 * Risc lleu
Fluïdesa verbal: 30 * Risc lleu
Fluïdesa semàntica: 10 * Risc moderat
Vocabulari: 50 * Risc lleu
IR: 17 Nivell global de risc: 1,41 Risc alt (Entre 1,20 i 3,00)
CONCLUSIONS
Basant-nos en els resultats obtinguts en aquest informe i afegint els que ja teníem l'informe anterior podem concloure que N presenta un Trastorn de lectura i escriptura (Dislèxia).
El treball a realitzar per millorar les seves condicions d'aprenentatge, s'haurà de dur a terme juntament amb el professorat (si cal s'hauran d'adaptar els continguts, protocols de correcció ...), la família (canviant la percepció que tenen de les dificultats de N, ajudant acord seves possibilitats ...) i la intervenció en el centre extern. Si això es porta a terme millorarà també la simptomatologia associada com pot ser la seva actual negació a totes les tasques que requereixen llegir o escriure i la seva poca confiança en les seves capacitats.
Sessió del 30 de
gener
Replantegem
el seu plau de treball i hi incloem:
-
Treballar
la ortografia abitrària a través del
mètode del Daniel Gabarrò de memòria visual. L' ortografia arbitrària depèn de l'arbitrarietat, no es regeix per normes ni regles. Per a millorar aquest aspecte treballarem la
memòria visual ortogràfica, l’accentuació, puntuació, canvis consonàntics i les
regles d’ortografia. Es treballarà amb sobres on inclourem paraules d´ús més quotidià que s'anirà ampliant a mesura que vagi assimilant-les.
-
Treballar
la lectura. Per a treballar la lectura, cal diferenciar dos aspectes. Per a una banda
la precisió i fluïdesa lectora, i per l’altra, la lectura comprensiva. Per
aconseguir una adequada fluïdesa lectora treballarem primer la
lectura de lletres, de síl·labes, de paraules, de frases i oracions i finalment
de textos. D’aquesta manera es treballarà des del més senzill i s’anirà augmentant
progressivament la complexitat. Alguns exemples d’activitats són:
Per a treballar
la lectura comprensiva, començarem també per les paraules,després per frases i
oracions, acabant amb textos. Es pot treballar la comprensió lectora mitjançant l’entrenament en
les autoinstruccions, elaboració de vinyetes del text en qüestió, presentació de la
lectura acompanyada de dibuixos que facin al·lusió al text, realització de resums, mapes mentals i mapes conceptuals. Ho farem a través de fitxes de comprensió lectora i
altres recursos com el JCLIC
- Treballar
la contrucció de frases simples a través de lotos i el joc el tren de les
paraules
No hay comentarios:
Publicar un comentario