miércoles, 8 de mayo de 2013

SEGUIMENT DE LES SESSIONS DE REEDUCACIÓ AMB EL CAS D’A PORTADES A TERME DURANT EL MES D’ABRIL I SEGONA SETMANA DE MAIG


Si a la  darrera entrada del blog al parlar d’A parlàvem d’un “ stand-by” del cas i fins i tot jo vaig parlar de la cronificació del cas, en aquesta entrada podem parlar de novetats!

La família ha estat atesa per un neuropediatra i aquest professional ha decit iniciar amb A un tractament farmacològic per minvar els efectes del seu TDAH.

Encara no es pot fer cap valoració d’A amb el tractament ja que aquest va iniciar-se a finals d’abril, ara bé, el que si que s’observa a simple vista a les sessions que s’han fet posteriorment amb A és que el trobem més atent i més predisposat a treballar. Caldrà esperar-nos uns mesos per a fer una valoració més complerta que també comptarà amb la veu dels mestres d’A i els seus pares.

Des del centre de psicologia el que es continuarà treballant són les seves dificultats en els processos de lectoescriptura i és precisament el que hem fet aquest darrer mes:

-      Per una banda, es treballa la discriminació auditiva i el reconeixemnt de sons en la paraula. Exemples d’activitats que es fem són: Joc Ja sé llegir, Joc fonològic,  fitxes del llibre De lletres a paraules, paraules encadenades, saber identificar nombre de síl.labes en una paraula, jugar amb les síl.labes de les paraules, identificar el nombre de lletres en una paraula, etc....

La valoració de tot plegat es fa difícil fer-la ja que el que va bé un una sessió a la propera t’adones que no ho té assolit.... confon molts sons i omet lletres en les paraules. Es fa molt difícil iniciar-lo en l’escriptura de paraules ja que encara s’ha de fer molt treball de consciència fonològica. Aquest serà el treball que s’anirà fent en les properes sessions; esperem que la seva atenció i conducta millorin amb el tractament farmacològic i poguem apretar el ritme ja que sinó A arribarà a 3è de primària amb greus dificultats en tot el que representa el llenguatge escrit.

 

-      D’altra banda, es treballa en l’iniciació de la lectura a través de la lectura de paraules de dues síl.labes. En aquest apartat cal esmentar que A encara llegeix d’una forma molt fònica i que sap identificar la lletra que és però a l’hora de llegir-la es fa molts embolics. Cal continuar treballant aquets aspecte a través de diferents activitats com per exemple el material que vam elaborar per N però que en aquest cas tamé podem aprofitar.

 

 

                                            

 

Continuarè informant-vos dels seus avenços!!

Fins la propera!

SEGUIMENT DE LES SESSIONS DE REEDUCACIÓ AMB EL CAS N PORTADES A TERME DURANT EL MES D'ABRIL I PRIMERA QUINZENA DE MAIG


 
Les sessions que hem fet durant aquest període amb N han estat molt profitoses. Comptem amb la predisposició  i motivació de N vers les activitats relacionades amb la lectoescriptura fet que ens fa avançar a un molt bon ritme!

Durant les cinc sessions que hem fet aquest temps s’ha treballat ( seguint els objectius marcats al seu pla de treball penjat en anterior entrada al blog):

-      Per una banda, s’ha continuat incidint en aspectes de percepció visual durant uns 10 minuts en cada sessió a través de fitxes de simetries i d’orientació espaial. Aquestes tasques degut al seu trastorn òbviament li costen una mica per aquest motiu es dediquen 10 minuts de cada sessió a aquestes activitats. Li es difícil diferenciar la dreta i l’esquerra i per aquest motiu se li donen algunes estratègies per a que les pugui diferenciar ( el primer dia se li fa una creu a la mà dreta, se li diu que la mà dreta és amb la que escriu, etc...). Ha millorat tot i que sempre tindrà dificultats en aquestes àrees per això és important ensenyar-li estrtègies compensatòries per a que se’n pugui sortir el millor possible.

-      D’altra banda, s’ha continuat el treball iniciat el darrer mes d’abril d’iniciació a la lectura. Per un costat, amb la lectura de síl.labes de tres lletres ( amb travades, indirectes, etc...) per a treballar la fluïdessa lectora disminuint al màxim les errades. Cal esmentar en aquets apartat, que cada setmana ha anat millorant, reduïnt errades i temps per aquest motiu, a  la última sessió  ja s’ha iniciat la lectura de paraules i pseudoparaures curtes ( màxim dues síl.labes).

Per l’altre costat, s’ha continuat el treball d’iniciació a la lectura de textos a través de lectures encadenades que s’emporta setmanalment a casa.

 No es pot fer una valoració exacta d’aquesta activitat donat que ho fa  a casa, el que si podem dir que és que comprén el textos i que la seva fluidessa lectora ha augmentat ja que a la darrera sessió se li va demanar que llegís un text breu i ho va fer força bé si comparem amb el primer trimestre quan primerament sempre es negava a llegir i quan hi accedia era força incomprensible el que llegia ja que feia moltes errades i tenia una lectura molt fònica.

 

-      Alhora, s’ha seguit el treball de consciència fonològica. En aquesta ocasió s’han fet exercicis d’ortografia fonètica. Exemples   d’aquesta activitat són escriure trossos de paraula que la nena ha de endevinar, per exemple:

 

CUI__  __

PO __ __

__ __ ULA

 

I també ho  hem fet auditivament, sense escriure-ho ( si a la paraula telèfon li treiem la sil-laba “lè”que ens queda o encadenar paraules amb la darrera sil.laba).

 

Ho ha fet força bé ja que no ha fet gaires errades d’omissió ni d’inversió de lletres que temps endarrere si que feia. Cal continuar  per això aquest treball.

 

Alhora en aquest apartat de la consciència fonològica s’ha seguit treballant la discriminació auditiva i el reconeixements de determinats sons que encara dubta com és el cas de la /ll/ i la /g/. S’ha treballat a través del programa JClic i amb el joc de taula Ja sé llegir.

 

-Paral.lelament a aquest treball, s’han fet alguna activitat  per a millorar l’atenció i la concentració. Un parell de dies N ha acudit un pél dispersa a la consulta. Davant la impossibilitat de treballar amb ella d’aquesta manera,  s’ha iniciat les sessions amb exercicis d’atenció i concentració per tal de captar la seva atenció i poder treballar la resta d’activitats.

 

-      Finalment, s’ha seguit el treball  de memòria visual que vam endegar el darrer mes. Aquest és el punt més dèbil de N ja que implica  fer un pas endavant i dominar molt l’escriptura. Encara comet bastantes errades ortogràfiques a l’hora d’escriure. Per tant, es necessari seguir el treball de consciència fonòlogica per tal de treballar bé els sons que encara no té ben assolits i d’altra banda, cal que treballi a casa les paraules dels sobres que setmanalment es van revisant i ampliant per tal de reduir al màxim les errades ortogràfiques del vocabulari que li anem ensenyant.