jueves, 2 de mayo de 2013

És possible prevenir la dislèxia?


Després de la lectura d'un text trobat a la xarxa, anomenat "Quince qüestiones básicas sobre la dislexia”   m’ha sorgit el dubte entorn la prevenció de la dislèxia que l’article defensa.

Aquest text el podreu trobar a la següent referència virtual:


L'article és molt interessant perquè posa sobre la taula quinze elements interessants relacionats amb el tema de la dislèxia i un d'ells és la prevenció. Bé, així doncs sobre la prevenció, m'agradaria destacar el fet que, d'una banda, a altres països com Suècia i Dinamarca hi estan treballant, dedicant uns 15 minuts diaris a realitzar jocs de ritmes, treballar la capacitat d'escolta, la identificació de frases i paraules i la manipulació de síl·labes i fonemes. D'altra banda, destacar la implementació als EEUU de diversos programes relacionats per combatre les DA. Això, ha mostrat resultats favorables de manera immediata.

Els infants sotmesos a aquests programes i activitats han millorat certes capacitats com la identificació de lletres, l'anàlisi fonològic i/o la lectura de paraules d'entre d'altres aspectes.

Altres enfocaments terapèutics sobre la dislèxica estan orientats en dos pols, uns basats amb el treball dels mècanimes fonològics i d'altres basats amb els mecanismes lèxics.

Per últim, dir que a Espanya encara ens queda molt per treballar i aconseguir aquests bons resultats que han obtingut a altres països, però crec que ens hem d'animar i agafar-los com a exemple per posar-nos a treballar ja que com podem veure sí que és possible no sé si prevenir la dislèxia ( donat que és un trastorn neurològic) però si una intervenció primerenca a vegades tan necessària per a minvar els efectes del trastorn i poder assolir al màxim possible la lectoescriptura.

Us animo a la lectura el text!!!

EL CONTEXT FAMILIAR.


M’agradaria aprofitar aquest espai del blog per a reflexionar sobre la família en relació amb els deures escolars dels seus fills.

L’elecció d’aquest tema no és banal; sinó que neix d’un cas nou  que fa poc hem rebut  al centre psicològic. Es tracta, d’un nen d’ 11 anys d’edat, els pares del qual acudeixen al centre amb demanda d’assessorament per a treballar amb el seu fill a casa ja que esmenten que no poden ajudar-lo amb les tasques escolars perquè el fill els “ satura” i es tiren 5 hores diàries per a fer els deures....

Actualment, s’està acabant el diagnòstic però ja es pot entreveure amb el WISC i altres proves diagnòstiques, que es tracta d’un nen amb un retard cognitiu significatiu.

 

A banda, d’aquest fet, i per a tranquilitzar una mica els pares durant les setmanes que dura fer el diagnòstic, se’ls hi dóna unes quantes pautes per ajudar-los i sobretot per a garantir un ambient familiar càlid...

 

Per a fer-ho, dediquem una sessió per a recollir la hisòria clínica familair ( anamnèsi) i alhora avaluem una mica  el context familiar seguint aquesta pauta: ( en sessió posterior també fem entrevista amb el nen per saber-ne la seva opinió i discurs i fem

avaluacions més projectives com el test del dibuix de la família).

 

Què avaluem?

En primer lloc, quina estructura té (quants germans, presència o no dels dos progenitors, presència d’avis o altres familiars propers...).

 

En segon lloc, i agafant el guió d’entrevista que ofereix García Lorente, M.C. (citat en Andreu, 2011) s’avaluarà a través d’aquest guió (les preguntes amb gris no pertanyen el guió de García Lorente, sinó que les hem afegit des del centre de psicologia):

 

Dinàmica familiar:

·         A qui es dirigeix l’infant quan demana o necessita alguna cosa?

·         Qui es fa càrrec de les seves necessitats bàsiques? Per què ho fa aquesta persona i no una altra?

·         Qui el porta als diferents serveis? Per què ho fa aquesta persona i no una altra?

·         Qui pren les decisions respecte a l’infant? per què ho fa aquesta persona i no una altra?

·         Qui l’ajuda amb els deures escolars? per què ho fa aquesta persona?

·         Com se l’ajuda a fer els deures? (per determinar la naturalesa de l’ajuda: se li explica què ha fer? se li fa directament?...)

·         On fa els deures? té un espai propi? té un espai fix?

·         Té algun horari establert per fer deures? quina rutina segueix sortint d’escola?

·         Participeu en les activitats que ofereix l’escola (xerrades, trobades...)?

 

 

Relació entre pares i el fill o filla.

·         Quines activitats comparteix l’infant amb la família?

·         Podríeu descriure un cap de setmana normal?

·         Com considereu que és la vostra actitud envers l’infant: permissiva, protectora, exigent...?

·         Com reaccioneu quan l’infant fa alguna cosa malament?

·         Com reaccioneu quan l’infant porta males notes des de l’escola?

·         Com reaccioneu quan l’infant fa alguna cosa bé?

·         Com reaccioneu quan l’infant porta bones notes des de l’escola?

 

Relació entre germans

·         Quina actitud té l’infant davant dels germans i germanes: afectuosa, agressiva, submisa, passiva, gelosa...?

·         Quina actitud tenen els germans i germanes davant l’infant?

·         Quin temps comparteixen?

·         Quines activitats duen a terme durant aquest temps?

·         Comparteixen temps i lloc d’estudi? s’ajuden entre ells?

 

Relació amb altres membres de la família.

·         Quina actitud té davant d’altres membres de la família: afectuosa, agressiva...?

·         Quina actitud tenen els altres membres de la família davant l’infant?

·         Quin temps comparteixen?

·         Quines activitats duen a terme durant aquest temps?

 

Hem d’entendre el guió com a tal i no establir una entrevista molt tancada, rígida. La informació ha d’anar fluint mentre vagi apareixen la informació.

L’objectiu és descobrir quin tipus de suport i estímuls ofereixen als seus fills i quins aspectes podem incidir per millorar aquesta relació per així poder millorar el rendiment de l’alumne.

 

Com es posicionen els pares respecte als deures:

En primer lloc definirem què s’entén per deures. Entendrem per deures aquelles tasques assignades als estudiants per part dels mestres per què siguin realitzades en hores extraescolars. (Cooper, citat en Suárez, N. 2012). Les tasques escolars pensades per fer dins l’àmbit familiar.

 

 

 

El per què dels deures:

-      milloren les habilitats d’estudi dels alumnes, les seves actituds cap al treball i els ensenya que l’aprenentatge no es fa únicament dins el marc escolar.

-      ajuda a consolidar els aprenentatges.

-      no hi ha la presència del mestre, permet la participació paterna en els aprenentatges dels seus fills.

-      els alumnes han d’aprendre a autoregular el seu comportament per tal de posar en pràctica els seus recursos comportamentals i motivacionals.

 

Com s’hi impliquen els pares?

La implicació parental és un factor clau en l’èxit acadèmic. Molts estudis han pogut correlacionar positivament la implicació dels pares en el treball escolar dels seus fills i l’èxit acadèmic aconseguit per aquests.

Ara bé, com s’hi han d’implicar els pares? Quines són aquelles conductes positives i quines són perjudicials pel desenvolupament dels seus fills?

Pel contrari, altres formes de regulació poden ser molt perjudicials pel rendiment acadèmic de l’alumne. Aquelles que denominem de control psicològic com ara: emissió sistemàtica de missatges d’insatisfacció parental respecte el nivell d’esforç realitzat per l’alumne (és que no t’esforces!) són percebuts pels alumnes com formes de pressió (sobretot els adolescents) que poden portar-lo a una baixa implicació i fins i tot a una frustració.

Altres formes d’implicació inapropiades serien: fer els deures per ells (dificultaríem l’aprenentatge). 

 

Formes d’implicació parental
Llistat de conductes específiques
Interacció amb l’escola i amb els professors del seus fills.
Parlen amb el tutor sobre el nivell de rendiment acadèmic general de l’alumne, sobre els seus progressos escolars i sobre els deures.
Valoren l’escola i l’aprenentatge.
Intenten respondre a les demandes educatives del col·legi i dels professors.
Organització de l’ambient físic i psicològic per facilitar la realització dels deures.
Especifiquen temps concrets pels deures; estableixen regles per a la utilització d’aquest temps.
Articulen i reforcen expectatives, regles, patrons de comportament amb relació als deures.
Ajuden a l’alumne a estructurar el temps, l’espai físic i els materials necessaris per la realització dels deures.
Estructuren els deures per integrar-los dins la rutina familiar, asseguren la presència parental, la disponibilitat i l’ajuda.
Proposició de supervisió en el procés de realització dels deures.
Valoren el treball personal dels fills.
Monitoritzen, supervisen i observen el procés de realització dels deures.
Atenen a les senyals d’èxit de l’alumne o a les dificultats relacionades amb la feina o la motivació.
Resposta als resultats de l’acompliment dels deures
Reforcen i premien l’esforç de l’alumne en els deures, en la realització de les tasques i la nota obtinguda.
Reconeixen i ofereixen recolzament o suport emocional incentivant la competència i l’esforç.
Revisen, verifiquen i corregeixen els deures.

Font: (Súarez, N i altres, 2012)

 

 

Els deures per casa, actualment estan a debat social. Arrel d’una vaga realitzada per famílies franceses que es negaven a fer deures a casa s’ha encetat un debat social estès dins diferents mitjans de comunicació.

Seguint aquests debats, podem veure diferents posicions. Uns a favor dels deures, els quals donen unes qualitats a aquests sobre hàbits d’estudi, implicació familiar, autonomia del treball… i d’altres denuncien la inutilitat d’aquests sobretot quan es sobrecarrega als alumnes amb deures repetitius i sense sentit.

 

Per tant, podem treure les següents conclusions referent als deures.

En primer lloc l’alumne que no té un suport familiar sobre els deures, difícilment els tirarà endavant. Qui diu suport familiar, diu ajuda professional.

En segon lloc, hi ha escoles on el volum de deures és molt gran, i d’altres on el volum de deures està més controlat. Per tant hi ha variabilitat entre escoles però també segons el tutor que es tingui. Sovint, creiem, no hi ha una línia coherent dins una mateixa escola. I de fet, els deures, el treball de l’alumne a casa, hauria de respondre a una línia educativa concreta i consensuada per a tot el claustre de l’escola. Pel que fa al volum elevat de deures, sempre hem pensat que és un factor que perjudica a molts nens, sobretot a aquells que hi tenen dificultats d’aprenentatge. Gestionar amb coherència aquestes tasques per a casa seria primordial per ajudar al bon desenvolupament dels alumnes.

D’altra banda,  una altra conclusió en que arribem és que sovint, els deures, són precisament una font de conflicte familiar. Gestionar els deures i la seva realització pot ser motiu de conflicte entre pares i fills, com és el cas que us he exposat. Caldrà doncs, mirar de gestionar aquesta relació entre pares i fills perquè els deures no esdevinguin una font de problemes afegits.

En tercer lloc, m’agradaria parlar de la coherència dels deures. Sovint les tasques encomanades a casa són tant difícils que els alumnes no poden fer-les de forma individual i precisen l’ajuda d’un adult que els orienti. Aquí entraríem amb la disponibilitat i capacitat d’ajuda dels pares. Estarem d’acord que no tothom té la disponibilitat ni la capacitat per atendre sobre els deures específics dels seus fills. Variable que caldria tenir més en compte, ja que aquesta incrementa les diferències entre l’alumnat. 

 

 

Feta, aquesta reflexió una pél teòrica caldrà veure el desenllaç del cas; ara bé, com us he dit encara ens trobem fent el diagòstic del nen. Sembla ser però que els pares han escoltat les nostres orientacions referents a com ajudar al nen en les seves tasques escolars ( que hem recollita en el quedre superior) ja que ens comenta el nen que l’ambient a casa és més tranquil.... Cal encara parlar amb l’escola ( una vegada tinguem el diagnòstic) per tal de veure si es necessària una adaptació curricular pel nen.

TRASTORN ESPECÍFIC DEL LLENGUATGE ( TEL).


Bona tarda companys,

M’agradaria compartir amb vosaltres una altra informació; aquesta relacionada amb el seminari que vaig acudir el passat 24 d’abril a Manresa i que tractava sobre nens i nenes  que pateixen TEL.

El seminari, organitzat per la UOC, va ser molt interessant ja que aborden l’explicació del trastorn des d’una vessant molt pràctica.

La professora Eulàlia Noguera, treballadora del CDIAP del Bages i alhora professora associada de la UB, ens  va explicar el trastorn específic del llenguatge partint d’un cas pràctic i mica en mica ens va anar donant pinzellades teòriques sobre el trastorn. Finalment, va dedicar una bona estona a parlar de la intervenció a realitzar amb aquests nens i ens va oferir molt material pràctic ( activitats a realitzar amb els infants) i bibliogràfic.

 

Personalment, vaig gaudir moltíssim d’aquest seminari ja que per a mi aquest trastorn es bastant desconegut; mai m’he trobat en la meva experiència professional  cap cas que amb TEL. El fet, per tant, que s’abordés des d’una  vessant pràctica em va permetre fer-me una idea bastant aproximada d’aquest trastorn que dificulta a nens i nenes el seu llenguatge oral, tan expressiu com comprensiu i que té unes conseqüències molt negatives en el seu procés d’aprenentatge i de relació amb els iguals i els adults.  

 

Us recomano doncs, que si no coneixeu aquest trastorn us mireu el vídeo que van gravar de la conferència  i que properament penjaran en aquesta web que us adreço:


 

Per acabar, informar-vos d’una altra qüestio relacionada amb el trastorn:

S’ha creat recentment l’Associació Trastorn Específic del Llenguatge de Catalunya.

En aquesta associació fan un treball de recolzament i  d’assessoramnet en famílies que tenen fills amb TEL ja que com ells mateixos esmenten, les famíles dels nens amb TEL necessiten, en primer lloc informació i orientació; la major part d'elles es troben sovint desorientades per l'estranyesa dels símptomes i la confusió existent entre els criteris professionals.

Necessiten aprendre a comunicar-se amb uns nens i nenes que no responen de la mateixa manera que els altres i necessiten adquirir destreses per col·laborar amb els programes d'intervenció.

Necessiten  suport  personal per afrontar les dificultats dels seus fills i filles i per educar-los adequadament malgrat les seves limitacions.

Quines necessitats educatives especials es deriven dels nens i nenes amb TEL?
Necessiten serveis i instruments que permetin una detecció més precoç i una identificació més segura.

Necessiten un conjunt de mesures educatives (adaptació de l'escolaritat a les seves limitacions en l'aplicació del llenguatge i en la comunicació en general) que reconeguin la seva existència com alumnes amb necessitats educatives especials.

Necessiten mesures terapèutiques: un programa logopèdic intensiu, precoç i de llarga durada, de vegades recolzat per d'altres intervencions dirigides a aspectes associats (motricitat, conducta, atenció ...).

 

Trobareu més informació a: