Fem memòria sobre els casos, concretament els
casos de la meva intervenció:
N.
és una nena de 9a que acudeix al centre a demanda dels seus pares per tal que li facin un
diagnòstic ja que estan convençuts que la seva filla presenta símptomes
d’hiperactivitat.
El treball de diagnòstic amb N. que
hem fem durant aquest temps ha estat el
següent:
Es
passar el WISC.
Aquesta prova s’allarga 3 dies donada
la seva complexitat. Els resultats que se n’obtenen són els següents: ( corregim
la prova el dimecres 24 d’octubre).
WISC-R: La prova ens ajuda a valorar la capacitat intel·lectual dels
nens des de l’àmbit verbal i el
manipulatiu.
Resultats:
Verbal Manipulatiu
Informació: 3* Fig. Incomplrtes: 10
Semblances: 4* Historietes:
8
Aritmètica: 4* Cubs: 6*
Vocabulari: 3* Trencaclosuqes: 11
Comprensió: 3* Claus: 10
Dígits: 8 Laberints: 14
C.I.Verbal: 54
C.I. Manipulatiu: 92
C.I. Total: 68
Els resultats mostren una diferència
molt significativa entre el CI verbal i el CI manipulatiu. Per això, s’ha de
dir que el CI total no es identificatiu del coeficient intel·lectual de N, és
per això que s’han d’analitzar de manera
aïllada els punts forts i febles de cada àrea ( verbal i manipulativa). Es pot
observar però que a nivell verbal si que hi ha una deficiència en les
habilitats requerides. Es refereix a
tots aquells coneixements que s’adquireixen a través de l’aprenentatge escolar.
N, presenta puntuació baixa en tots aquells subtest relacionats amb la
intel·ligència cristal·litzada (
vocabulari, comprensió i semblances). El coneixement numèric ( aritmètica) i la
interpretació d’enunciats de problemes també veiem que és deficient.
En canvi, podem veure que a nivell
manipulatiu els resultats són millors i més bons.
Veient aquests resultats es creu
oportú passar proves destinades a valorar possibles dificultats en la
lectoescriptura i descartar una possible dislèxia.
La propera sessió s’administra la prova DST-J per descartar dislèxia donats
els resultats obtinguts al WISC.
Resultat de la DST-J de N.:
Surt alt risc en dislèxia. Interpretem
els ítems de la prova i veiem que les proves de lectura, dictat i còpia són les
més baixes puntuades, justament aquests ítems són els que més acostumen a
costar a les persones dislèxiques.
També es passa el PROLEC i el TALEC
abreviat. Resultats:
Costa molt treballar amb la nena. Es
nega a fer qualsevol activitat on hagi d’escriure o llegir ( aspecte a destacar,
presenta rebuig a la lectura perquè no entén el que llegeix. Això ja és un
indicador de possible dislèxia).
Finalment accedeix a fer les tasques i
ja es veuen les seves dificultats: no sap escriure correctament, la lletra és
inintel·ligible, fa omissions, inverteix lletres, etc…)
Aquests resultats s’han d’acabar de
valorar juntament amb els resultats del WISC, reunió amb mestres, observació,
etc... també cal coordinar -se amb l’oftalmòleg per veure com té al visió ja
que creiem que porta una graduació que no és la correcta.
A banda doncs de les proves
administrades llegeixo els informes escolars de N de tot el Cicle Inicial. En
ells ja es destaca una nena dispersa amb manca d’atenció i unes clares
dificultats en la lectoescriptura en la que any rere any recomanaven que N
havia de llegir molt més ( els mestres no es van adonar de les dificultats que
presenta N i l’únic consell era llegir més a cas però això no solventa la
dificultat ja que N necessita ajuda externa per tractar el seu trastorn).
Una vegada fet
aquest primer treball amb N, el diagnòstic
es explicat als pares i mestres:
ESCOLA
Se li explica a
la tutora el diagnòstic elaborat de N i
es parla de posibles orientacions que podrien seguir des del centre educatiu
per tal d’ajudar a N. Li expliquem que N quan acudeix al centre psicològic
rebutja les activitats de lectura i escriptura i que les proves passades ens
manifesten una dislèxia important. Li expliquem a la tutora que N no és una
nena gandula sinò que simplement a vegades se li demanen coses que no pot fer
degut al seu transtorn. Se li comenta que en relació a la lectoescriptura no se la pot avaluar seguint els mateixos
objectius de curs que a la resta dels seus companys ja que per una banda, hi ha
determinades coses que no pot fer i per altra, estem desmotivant la nena si
constantment se la suspen i veu com el
seu esforç no serveix per a res. Li comentem a la tutora la possibilitat
d’aplicar petites modificacions a l’hora d’avaluar o treballar amb N:
-
fent
exàmens orals.
-
reduint
els enunciats de les preguntes o bé llegir-li aquests enunciats
-
no
comptar les faltes d’ortografia en els examens ja que la fan suspendre tot i
dominar els continguts.
-
treballar
els faltes d’ortografia a nivell visual i no tan fent-li copiar la paraula errada
20 vegades…
La tutora ens
comenta que intentarà seguir alguna d’aquestes indicacions però li será difícil
ja que no compta amb cap mestre de reforç, ni cap vetlladora i alhora
dins l’aula té cinc nens més amb d’altres dificultats….
Li demanem a la Maxi
( tutora) que traspassi el contingut d’aquesta reunió a la resta de professorat
que té N per tal d’unificar criteris i anar “ tots a la una” i poder ajudar a N el màxim possible.
Alhora també es
fa arribar l’ informe diacgnòstic a l’EAP del centre per tal que des d’aquest
servei valorin la possibilitat de poder disposar d’algún suport o ajuda o
recurs extra per a N.
Uns minuts abans
d’acabar la reunió la Maxi ens comenta un aspecte de N que li preocupa: ella
creu que presenta transtorn per déficit d’atenció. Li comentem que aquest
aspecte també s’ha detectat des del gabinet però creiem que aquesta manca
d’atenció i dispersió ve donada pel seu transtorn que fa que moltes vegades al
no poder seguir els continguts escolars per les seves dificultats de lectura i
escriptura fa que ella mateixa desconnecti i es dispersi constament.De totes
maneres passem el test Conners per valorar si hi ha o no trastorn.
L’Esther (tutora
del centre de practiques) comenta que de moment la seva prioritat és treballar
els aspectes del llenguatge ja que creu que si aquests milloren la seva atenció
també es veurà recompensada. De moment no es valora cap tractament farmacològic
paral.lel al tractament psicopedagògic.
FAMÍLIA
Es cita als pares
de N per a fer-lis el retorn del diagnòstic fet de la seva filla. A
l’entrevista només acudeix al mare. Se li comenta el transtorn que té N. La
mare diu que ella ja havia detectat aquestes dificultats en la nena a l’hora de
fer els deures; ens comenta que quan llegeix s’inventa paraules, o no acaba la
frase, no entèn el que llegeix, etc…
Li comentem el
contingut de la reunió amb la tutora i li comentem el que creiem que s’ha de
treballar amb N a partir d’ara:
Comentem que el treball amb la seva filla no
és fer-la llegir; aquesta no és la solució, sinó que s’ha d’ensenyar a N a
llegir correctament i per això s’ha de començar “ des de baix”: reconeixement
de sons i lletres, reconeixement de paraules, etc… i sobretot també cal fer un
treball motivacional amb la nena per tal que aquesta acabi acceptant la lectura
i no la rebutji com fa fins ara.
A banda, també li
comentem a la mare que la seva filla no és una gandula com ella moltes vegades
ha manifestat sinó que simplement per les dificultats que presenta moltes
vegades no pot seguir les tasques escolars. Per tant, recomanem el reforç
positiu i paciència a la mare i li demanem que abandoni conductes més rígides
com el càstig a l’hora de fer els deures, ja que N necesita constament suport i
que se la motivi en les seves tasques.
Crec que existeix una
correlació evident entre
l’ autoestima de la nena i
la dinàmica familiar existent. Una
disciplina molt dura i rígida pot ser contraproduent per a N i al contrari una
disciplina inexistent també és contraproduent (sobretot quan parlem de falta de
límits). Ambdós dinàmiques creiem que es donen a la llar de N segons hem pogut
observar de l’entrevista amb la mare i la nena.
La mare és qui s’encarrega
d’ajudar a N a fer els deures. No rep mai ajuda del seu marit. La mare té
fibromialgia i reconeix que la seva malatia l’està afectat amb el tractament de
la seva filla i ens comenta que sovint per la paciència i la renya constament (
recordem que acudeix al centre per primera vegada manifestat que la seva filla
és hiperactiva).
Observem que no hi ha
establerts horaris ni rutines diàries i li comentem que aquest aspecte no
afavoreix a la dinàmica familiar i menys a la seva filla ( ens manifesta que
cada dia és una batalla per a fer-ho tot: banyar-se, posar-se el pijama, anar a
dormir, fer el llit, etc....).
Observant aquesta situació
familiar, acordem que amb la mare de fer un horari amb la seva filla pautant
les tasques i les hores en que ha de fer cada tasca i demanem a la mare que ho
compleixi. Creiem que d’aquesta manera la nena es regularà i facilitarà que hi
hagi un ambient més agradable a casa.
També responen el test Conners.
Per tant, per a resumint el cas, ens
trobem amb:
N, una
nena de 9 anys en què s’ha
fet un diagnòstic de dislèxia ( durant
el mes de novembre d’enguany). Aquest transtorn
va acompanyat de dèficit d’atenció
seguint els qüestionaris ( Conners) respostos per pares i mestres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario