Com he après al llarg de les meves practiques presencial, gràcies a les
observacions que he realitzat i a la cerca de documentació que he fet, entenc
que el TDA-H és més que un problema individual del nen/a, sinó que es tracta
d'un problema social al que actualment no sabem donar una resposta real,
ja que tot i que és el nen/a que presenta el trastorn el que pateix els seus
símptomes tot el seu entorn també ho pateix, sobretot la família i l’escola, i
per això es pot considerar com un trastorn social. Els alumnes amb TDA-H es
troben perduts i sols, els pares/mares estan desbordats, tenen por i no saben
afrontar que els passa als seus fills/es, els seus mestres no saben com plantar
cara a aquests alumnes sense deixar de costat a la resta de la classe, i els
orientadors els marquen unes pautes i els donen suport, però dintre dels
recursos amb els quals ells conten que actualment són escassos. A més a més, la
societat ha escoltat parlar tant d'aquest trastorn, sovint amb informacions ambigües
i contradictòries, que no sap realment la importància de la seva implicació en
la moralització d'aquest trastorn en la societat i les crítiques, “etiquetes” i
rebutjos socials enfront d'aquests nens augmenten.
Apostar per la escola
inclusiva i alternar amb un suport psicopedagògic, com és el cas de la nena
i el nen que he realitzar el diagnòstic i la posterior reeducació, és una bona
opció, tot i que entenc que de vegades la idea de escola inclusiva genera un
gran debat i dubtes sobretot entre el personal docent. L’educació inclusiva, a
diferència de la integració, es tracta en incloure alumnes que presenten
diferents necessitats dins la mateixa aula, i que tots ells realitzin les
mateixes tasques al mateix moment i de la mateixa manera, sempre amb les
adaptacions pertinents per adaptar-ho a les seves possibilitats. Amb aquesta
visió positivista s’aconsegueix una autèntica cohesió entre tot els alumnes del
centre, i implica que tots els agents educatius implicats treballin
conjuntament, amb l’objectiu de donar oportunitat a tots els alumnes de poder
obtenir un desenvolupament global acord amb les seves necessitats, oferint una
educació igualitària per a tots.
Els nens/es que
presenten un TDA-H tenen problemes a l'hora de retenir la informació que se li dóna,
sobretot la informació de caràcter acadèmic, i això li comporta, en la majoria
del casos, un fracàs escolar elevat, associat a aquest trastorn, des de
una edat molt primerenca. El problema s’agreuja quan no es fa un diagnòstic
aviat, és a dir, quan aquests nens/es no estan diagnosticats i no es fa res al
respecte, ni per part del fracàs escolar ni per part del seu trastorn. Ho
trobem sobretot en el cas de TDA (Trastorn de Dèficit d’Atenció sense hiperactivitat), on se’ls etiqueta de nens ganduls i no s’associa la
problemàtica al seu trastorn. Aquest fracàs escolar podria ser fàcilment una de
les primeres alarmes que desperta el nen/a a l'escola i per tant, podria ser un
indicador clau, però el diagnòstic aquests nens/es no és fàcil.
Però, la seva problemàtica
no és només el fracàs escolar, sinó que presenten greus problemes a l'hora
de relacionar-se socialment amb els seus iguals, és a dir, problemes a
l'hora de fer amics en l'escola o fora de l’escola ( com és el cas d’A). També
presenten problemes de relació social amb els adults. Moltes vegades, sembla
que oblidem que el nen/a que pateix aquest trastorn és el que més malament ho
passa, i no els seus pares o mestres, degut a que és incapaç de controlar-se, i
això li crea una gran frustració, falta de motivació i baixa autoestima, que
agreuja encara més la problemàtica en la qual es veu immers. Aquests nens
s'avorreixen en classe, se senten sols, incompresos, veuen com el seu entorn
creen un estereotip erroni d’ells, i estan exposats constantment a les
critiques.
Rebre atenció
psicopedagògica per aquests nens/es és essencial, i cal que aquesta sigui
des d’un enfocament multidisciplinari, oferint reforç escolar, ensenyant
habilitats socials, reforçant el seu autoestima, potenciant la seva
motivació... És a dir, cal treballar des del centre psicopedagògic entenen i
atenent al nen com un global, i no tant sol incidint en un sol aspecte del seu
trastorn sinó en tots ells, i en la problemàtica que aquest li provoquen, i
treballant no tant sol només amb ell sinó a tots els sistemes implicats en el
seu desenvolupament, sobretot família i escola, per establir uns objectius
comuns.
Russell Barkley, que és
considerat una autoritat mundial en el Trastorn per Dèficit d'Atenció diu: “4El
*TDAH -trastorn per dèficit d'atenció, amb o sense hiperactivitat- pot mostrar
un efecte advers en les activitats més importants de la vida, i afecta també a
la vida del nen a casa , el col·legi i en el temps de joc. Si no es diagnostica
i tracta de forma correcta, pot limitar el potencial individual durant l'etapa
adulta. Els pares necessiten recursos i guies per a millorar el tractament,
aconseguint ajudar durant el procés de tractament d'aquesta malaltia, mentre
que els doctors necessiten la formació i els recursos necessaris per a
aconseguir engegar tot això”. Rusell Barkley,
2006 .
Aquestes paraules
ens ajuden a entendre la importància que té el treball col.laboratiu entre
família i escola juntament amb una teràpia psicològica adequada i juntament amb
la medicació adequada, per poder superar tots els problemes associats a aquest
trastorn, ja siguin socials, emocionals, o d’aprenentatge.
Ens trobem a la recta final de les pràctiques. Donat que entrem a la última setmana del blog, crec que seria interessant que poguessis recollir el que faràs o estàs fent durant la fse 5 i 6.
ResponderEliminarPer últim recordar-te que has de fer una última entrada de cloenda on facis una valoració global del teu periode de pràctiques.
M.Àngels Megías