lunes, 25 de marzo de 2013

NOTÍCIES VARIADES ENTORN LES DIFICULTATS D’APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA.



Bon dia companys,

En aquest apartat us penjaré algunes notícies relacionades amb les dificultats en el llenguatge escrit.

A continuació, us presento dos enllaços interessants entorn aquesta temática.

El primer,  és un enllaç on podreu veure un vídeo d’un seminari sobre la dislèxia que va organitzar la UOC el passat 20 de març a la localitat de Sant Feliu de Llobregat i en el qual vaig tenir l’oportunitat de poder-hi participar.

També hi  podreu veure els altres seminaris que ja s’han fet entorn l’autisme i, discalcúlia …..

Referint-me al de dislèxia, puc esmentar que va ser molt interessant ja que a banda de fer una breu exposició teórica entorn el trastorn i les darreres investigacions que hi ha fetes sobre aquesta dificultat, la ponent ens va aportar diferents casos pràctics, concretament 5 i vam haver d’exercir de psicopedagogs i esbrinar en quin cas podríem diganostica dislèxia. Per a fer-ho ens va facilitar l’anamesi dels cincs casos, les proves diagnostiques passades ( WISC, TALEC) i els informes escolars dels cinc nens.

Després d’haver fet aquesta pràctica i va haver un torn de preguntes on van sortir reflexions molt interessants. Us recomano doncs el visionat del vídeo! Hi podeu accedir clicant: 


 


Us adjunto l'enllaç del link del projecte:


El document és una font molt àmplia que toca tot tipus de temes relacionats amb la intervenció de les DA que podrem trobar en la lectura, fent referència a la dislèxia, i a l'escriptura.

Aquesta és la informació que podem trobar en aquest projecte:

·         Sistema de lectura i escriptura, ens fa una reflexió sobre la importància de la comunicació tant verbal com escrita.

·         El processament de la informació en l'escriptura, es refereix al fet de saber escriure i presenta diverses vies per arribar a les representació escrita de la paraula.

·         El processament de la informació en la lectura, ens explica la importància de saber llegir i el reconeixement de les paraules.

·         L'anàlisi i la síntesi fonètiques, més endavant remarcaré la importància de la consciència fonològica i la diferenciació entre aquesta i la consciència fonètica.

·         L'aprenentatge i l'Ensenyament de l'escriptura i la lectura, fa referència a diverses teories, models i propostes de l'escriptura i la lectura.

·         Dificultats d'aprenentatge de l'escriptura i la lectura, tema molt ampli exemplificat amb diversos anàlisis de casos significatius i potents.

·         Principis per a la intervenció psicopedagògica i educativa.

·         Processos i instruments d'avaluació, fa referència al què, com i quan avaluar i ens presenta diversos estris útils per la valoració dels subjectes.

·         Procés d'ensenyança-aprenentatge: de la teoria a la pràctica, és una visió pràctica de la teoria desglossada en diverses fases.

·         Procediment d'anàlisi modular (PAM) com a eina d'anàlisi de l'ensenyament dels processos de codificació i decodificació.

Bé doncs a partir d'aquí, voldria destacar el concepte de consciència fonològica diferenciant-lo del de consciència fonètica.

La consciència fonològica és aquella capacitat que, obviant la funció comunicativa del llenguatge permet a l'individu adonar-se que les paraules que hom pronuncia estan constituïdes per unitats més elementats i en facilita la seva manipulació. Jiménez i Ortiz (2000)

Aquesta fa referència a la possibilitat d'analitzar aquestes unitats i efectuar operacions complexes amb elles. Per exemple, algunes activitats de consciència fonològica són: determinar si dues paraules rimen o no, reconèixer la síl·laba en una determinada posició en una paraula o identificar si un mot té un determinat fonema o no. Aquestes activitats són les que es porten a terme al centre de psicologia amb tots aquells nens que presenten DA relacionAdes amb la lectoescriptura; com és el cas dels dos nens en els que he focalitzat la meva intervenció ( A i N).

Cal distingir-la de la consciència fonètica ja que són dos termes semblants però totalment diferents.

·         La consciència fonètica, en canvi, és la capacitat que té el subjecte per a analitzar els fons o fonemes d'una paraula i operar amb ells. Hernández-Valle i Jiménez (2001).

Així doncs, un exemple d'aquesta serien activitats relacionades amb el domini dels fonemes.

Espero que hagueu trobat interessant ambdós notícies. N’aniré penjant més al llarg d’aquest semestre per tal que poguem anar compartint coneixement!

Fins aviat!

 

1 comentario:

  1. En general el teu blog és correcte i aportes molta informació interessant per tots els que ens dediquem a això que es diu psicopedagogia.
    Dit això et faig un seguit de recomanacions per tal que puguis millorar el blog:

    - Estaria bé que fixessis uns objectius previs abans de cada sessió. Enviaré un missatge específic al tauler que et servirà com a orientació per tal d'ajustar més els comentaris de les teves sessions .
    - Les fases relacionades amb la recollida d'informació i les revisions de casos estan ben desenvolupades. No em queda clar, per`, quin ha estat el teu paper en les avaluacions ( les has fet tu? has actuat com a observadora? has col·laborat en les correccions?
    - Tampoc no em queda clar quin ha estat el teu paper en la relaciò amb l'escola dels diferents casos.
    - Una altra qüestió que em plantejo és com ha estat el procés de coneixement dels nens/es, com has establert el vincle amb ells? Has preparat algunes activitats prèvies abans d'iniciar el diagnòstic?
    - Donat que una part de la intervenció segons has senyalat en els resums que has fet de TDHA i dislèxia és tot el tema socioemocional, com et planteges el treball? Faràs algun tipus de sessions en grup ?

    - Per últim he intentat entrar al video de les jornades de la UOC sobre dislèxia però no he pogut accedir. Pots tornar a adjuntar l'adreça, o comprovar que realment t'envia al vídeo?

    M.Àngels Megías

    ResponderEliminar