Bon dia companys,
En aquest apartat us penjaré algunes notícies
relacionades amb les dificultats en el llenguatge escrit.
A continuació, us presento dos enllaços
interessants entorn aquesta temática.
El primer, és un enllaç on podreu veure un vídeo d’un
seminari sobre la dislèxia que va organitzar la UOC el passat 20 de març a la
localitat de Sant Feliu de Llobregat i en el qual vaig tenir l’oportunitat de
poder-hi participar.
També hi podreu veure els altres seminaris que ja s’han
fet entorn l’autisme i, discalcúlia …..
Referint-me al de dislèxia, puc esmentar que va
ser molt interessant ja que a banda de fer una breu exposició teórica entorn el
trastorn i les darreres investigacions que hi ha fetes sobre aquesta
dificultat, la ponent ens va aportar diferents casos pràctics, concretament 5 i
vam haver d’exercir de psicopedagogs i esbrinar en quin cas podríem diganostica
dislèxia. Per a fer-ho ens va facilitar l’anamesi dels cincs casos, les proves
diagnostiques passades ( WISC, TALEC) i els informes escolars dels cinc nens.
Després d’haver fet aquesta pràctica i va haver
un torn de preguntes on van sortir reflexions molt interessants. Us recomano
doncs el visionat del vídeo! Hi podeu accedir clicant:
El segon enllaç és un document on se’ns mostra una proposta potent d'intervenció
amb els alumnes que mostren dificultats per accedir a l'Aprenentatge Inicial de
l'Escriptura i la Lectura.
Us adjunto l'enllaç del link del projecte:
El document és
una font molt àmplia que toca tot tipus de temes relacionats amb la
intervenció de les DA que podrem trobar en la lectura, fent referència a la
dislèxia, i a l'escriptura.
Aquesta és la
informació que podem trobar en aquest projecte:
·
Sistema de lectura i escriptura, ens fa una reflexió sobre la importància de la comunicació tant verbal com
escrita.
·
El processament de la informació en l'escriptura, es refereix al fet de saber
escriure i presenta diverses vies per arribar a les representació escrita de la
paraula.
·
El processament de la informació en la lectura, ens explica la importància de
saber llegir i el reconeixement de les paraules.
·
L'anàlisi i la síntesi fonètiques, més endavant remarcaré la importància de la consciència fonològica i la
diferenciació entre aquesta i la consciència fonètica.
·
L'aprenentatge i l'Ensenyament de l'escriptura i la lectura, fa referència a diverses
teories, models i propostes de l'escriptura i la lectura.
·
Dificultats d'aprenentatge de l'escriptura i la lectura, tema molt ampli exemplificat amb
diversos anàlisis de casos significatius i potents.
·
Principis per a la intervenció psicopedagògica i educativa.
·
Processos i instruments d'avaluació, fa referència al què, com i quan avaluar i ens
presenta diversos estris útils per la valoració dels subjectes.
·
Procés d'ensenyança-aprenentatge: de la teoria a la pràctica, és una visió pràctica de la
teoria desglossada en diverses fases.
·
Procediment d'anàlisi modular (PAM) com a eina d'anàlisi de l'ensenyament dels
processos de codificació i decodificació.
Bé doncs a partir
d'aquí, voldria destacar el concepte de consciència fonològica
diferenciant-lo del de consciència fonètica.
La consciència
fonològica és aquella
capacitat que, obviant la funció comunicativa del llenguatge permet a
l'individu adonar-se que les paraules que hom pronuncia estan constituïdes per
unitats més elementats i en facilita la seva manipulació. Jiménez i Ortiz
(2000)
Aquesta fa
referència a la possibilitat d'analitzar aquestes unitats i efectuar operacions
complexes amb elles. Per exemple, algunes activitats de consciència
fonològica són: determinar si dues paraules rimen o no, reconèixer la
síl·laba en una determinada posició en una paraula o identificar si un mot té
un determinat fonema o no. Aquestes activitats són les que es porten a terme al
centre de psicologia amb tots aquells nens que presenten DA relacionAdes amb la
lectoescriptura; com és el cas dels dos nens en els que he focalitzat la meva
intervenció ( A i N).
Cal
distingir-la de la consciència fonètica ja que són dos termes semblants però
totalment diferents.
·
La consciència fonètica, en canvi, és la capacitat que té el subjecte per a
analitzar els fons o fonemes d'una paraula i operar amb ells. Hernández-Valle i Jiménez (2001).
Així doncs, un
exemple d'aquesta serien activitats relacionades amb el domini dels fonemes.
Espero que
hagueu trobat interessant ambdós notícies. N’aniré penjant més al llarg d’aquest
semestre per tal que poguem anar compartint coneixement!
Fins aviat!
En general el teu blog és correcte i aportes molta informació interessant per tots els que ens dediquem a això que es diu psicopedagogia.
ResponderEliminarDit això et faig un seguit de recomanacions per tal que puguis millorar el blog:
- Estaria bé que fixessis uns objectius previs abans de cada sessió. Enviaré un missatge específic al tauler que et servirà com a orientació per tal d'ajustar més els comentaris de les teves sessions .
- Les fases relacionades amb la recollida d'informació i les revisions de casos estan ben desenvolupades. No em queda clar, per`, quin ha estat el teu paper en les avaluacions ( les has fet tu? has actuat com a observadora? has col·laborat en les correccions?
- Tampoc no em queda clar quin ha estat el teu paper en la relaciò amb l'escola dels diferents casos.
- Una altra qüestió que em plantejo és com ha estat el procés de coneixement dels nens/es, com has establert el vincle amb ells? Has preparat algunes activitats prèvies abans d'iniciar el diagnòstic?
- Donat que una part de la intervenció segons has senyalat en els resums que has fet de TDHA i dislèxia és tot el tema socioemocional, com et planteges el treball? Faràs algun tipus de sessions en grup ?
- Per últim he intentat entrar al video de les jornades de la UOC sobre dislèxia però no he pogut accedir. Pots tornar a adjuntar l'adreça, o comprovar que realment t'envia al vídeo?
M.Àngels Megías