Proposta metodològica
He establert una planificació el més detallada possible del treball a
desenvolupar durant el Pràcticum II tot i que hi ha objectius, activitats i
instruments i indicadors d’avaluació que falten acabar de completar ja que del
cas d’A encara cal concretar amb més detall
el seu diagnòstic.
Aquesta planificació és oberta a les
modificacions i canvis que puguin sorgir en el desenvolupament de la
intervenció. Tanmateix el casos que comento estaran sota la direcció
professional de la meva tutora i col·laboraré amb ella i participaré en la
mesura que sigui possible amb accions puntuals supervisades per ella
FASE1:
Recollida d’informació i plantejament d’hipòtesis de treball DATA: aquesta fase ja la vaig portar a terme
durant el mes d’octubre de 2012 HORES: 5
|
||||||||||||||||
Objectius:-
Aproximació a l’entorn del Centre Psicològic.
-
Planificació i contextualització del treball a realitzar.
-
Recerca d’informació sobre els casos d’intervenció psicopedagògic específics
(Trastorn de lectoescriptura, Déficit
d’atenció amb hiperactivitat i sense).
Destinataris/àries:
Mª Àngels Cairol Civil i Equip Professional del Centre.
|
||||||||||||||||
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
||||||||||||||||
1.Documents oficials del centre.
2. Bibliografia i webgrafia sobre
els casos de la intervenció
3.Elaboració d’un registre de
buidatge d’entrevistes dels diferents professionals delcentre.
|
||||||||||||||||
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
FASE
2 : Observació, familiarització i
intervenció amb els nens que assisteixen al centre durant les meves hores de
pràctiques .
DATA:
novembre de 2012
HORES: 10
|
||||||||||||||||
Objectius:
-
Conèixer les característiques dels diferents nens/es del centre.
-
Observar les dinàmiques de relació que s’estableixen amb cada infant durant
les sessions i amb els diferents membres de la comunitat educativa (família,
mestres de les institucions escolars, altres professionals externs, etc).
-
Copsar els passos que es realitzen quan arriba una demanda nova al centre
(entrevista amb la família, coordinació amb altres professionals,
priorització d’objectius, derivacions necessàries...).
-
Conèixer com es porta a terme una avaluació psicopedagògica.
Destinataris:
Nens/es del centre, Equip professional del
centre i Mª Àngels Cairol Civil
|
||||||||||||||||
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
||||||||||||||||
G
|
||||||||||||||||
FASE
3: Revisió dels casos (avaluacions psicopedagògiques
dels nens/es) que assisteixen al centre durant les meves hores de pràctiques
DATA: dilluns i
dimecres del mes de gener
HORES: 14
|
||||||||||||||||
Objectius:
-
Revisar les avaluacions
psicopedagògiques dels nens/es.
-
Analitzar les demandes i la intervenció psicopedagògica que s’ha portat a
terme fins al moment.
-
Copsar quines àrees s’exploren preferiblement i quin efecte es persegueix en
les avaluacions dels nens/es.
Destinataris:
Equip professional del centre i Mª Àngels
Cairol Civil
|
||||||||||||||||
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
||||||||||||||||
1.
Valorar els principals àmbits de millora de les
mateixes atenent la teoria les necessitats i possibilitats de cada nen/a.
|
||||||||||||||||
FASE
4:Intervenció en els casos concrets de N i A així com seguiment i observacions de les sessions d’intervenció amb els altres
casos que també presenten DA.
DATA: dilluns, dimecres dels
mesos de de febrer, març, abril i maig HORES: 65
|
||||||||||||||||
Objectius:
-
Conèixer i analitzar la demanda.
-
Conèixer la realitat social, educativa
i familiar d’ambdós nens
-
Prendre els primers acords conjuntament amb
la família, mestre tutor del centre educatiu d’on proven els nens, professionals
del centre psicològic i externs sobre el problema plantejat i l’actuació que
s’ha de seguir.
-
Aclarir i reformular conjuntament el
problema i els objectius que s’han d’aconseguir.
-
Elaborar un pla d’actuació. Valoració
psicopedagògica.
-
Participar segons el que s’hagi
establert, en el desenvolupament del pla acordat.
-
Observar com es porten a terme les
diferents sessions d’intervenció
psicopedagógica amb diferents nens que presenten DA
(
es podrà veure la descripció dels diferents casos així com el pla
d’intervenció i les activitats que portem a terme amb els nens al blog personal de l’assignatura)
Destinataris:
Nens
del centre ( més específicament N i A), família, equip professional del
centre, professionals externs i Mª Àngels Cairol Civil
|
||||||||||||||||
ACTIVITATS
I CONTINGUTS
|
||||||||||||||||
1.Entrevista
amb els professionals del centre que han treballat amb els nens:
psicòloga,psicopedagoga.
2.Recollida
d’informació del centre escolar: entrevista amb la tutora, informes escolars,
Plans Individuals realitzats.
3.Observar
les proves psicopedagògiques realitzades fins al moment.
4.
Sessions de treball amb ambdós casos
5.
Entrevista amb la família respectiva
6.
Coordinacions i entrevista amb altres professionals externs (EAP,CSMIJ,
tutors escolars, pediatres).
7.
Obrir espais de coordinació entre tots els professionals que treballin el cas incidint en els criteris d’actuació en un clima de
col•laboració; que permeti oferir una resposta adient a les necessitats dels
nens.
8.Valoració
de les necessitats educatives i psicològiques dels 2 infants en l’àmbit
acadèmic,escolar i familiar i concreció de propostes d’intervenció educativa.
(Avaluació psicopedagògica)
9.-
Seleccionar i organitzar els continguts i activitats de treball:
per exemple, es prioritzen els aprenentatges en l’adquisició de les
habilitats necessàries per a la lectura i escriptura, i el
control de la conducta.
(al
blog personal es pot consultar la programació especifica de cada nen amb els
objectius específics)
-
Assessorament a mestres i entorn:Selecció
i adaptació del material curricular (si s’escau), establir el tipus
d’agrupament (suport dins de l’aula, fora de l’aula, en un grup de reforçen
les àrees instrumentals..., entrevista
amb el professional de l’EAP.
-
Assessorament a cada família entorn pautes educatives.
|
||||||||||||||||
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
||||||||||||||||
1.Facilitar
un document guia a la tutora de l’escola per tal d’organitzar la informació
inicial dels nens: recollir per escrit alguns dels nivells de competència curricular,valorar
el que N i A són capaços de realitzar en relació en les activitats de classe
i amb quines ajudes, la relació i interacció que manté amb els companys a
l’aula i a l’estona d’esbarjo...).
2.Document
de registre de la informació més significativa (tot el que s’ha fet fins al moment).
3.Elaboració
d’activitats i tasques estructurades i seqüenciades d’acord amb les seves necessitats
i el seu nivell de competència.
4.Diari de
camp per prendre notes durant les sessions de treball amb els nens.
5.Administració
de testos psicològics si és convenient.
6.Elaboració
d’un registre de buidatge en les entrevistes amb els diferents professionals
del centre, la família, l’EAP i CSMIJ
7.Materials
propis del centre.
|
||||||||||||||||
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
||||||||||||||||
1.Supervisió
de la realització de les activitats plantejades amb la N i A
2.El pla
d’intervenció comporta una revisió i una valoració continuada de la proposta
que forma part del procés de treball. Es tracta que l’assessora informi sobre
el procés de seguiment realitzat amb els casos.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario