jueves, 4 de abril de 2013

PROPOSTA METODOLÒGICA D'INTERVENCIÓ AMB ELS CASOS N I A


Proposta metodològica
AQUESTA ÉS LA PLANIFICACIÓ DE TREBALL AMB ELS CASOS QUE CENTRO LA MEVA INTERVENCIÓ; RECORDEM QUE SÓN ELS CASOS N I A.
He establert una planificació el més detallada possible del treball a desenvolupar durant el Pràcticum II tot i que hi ha objectius, activitats i instruments i indicadors d’avaluació que falten acabar de completar ja que del cas d’A encara cal concretar amb més detall  el seu diagnòstic.

 Aquesta planificació és oberta a les modificacions i canvis que puguin sorgir en el desenvolupament de la intervenció. Tanmateix el casos que comento estaran sota la direcció professional de la meva tutora i col·laboraré amb ella i participaré en la mesura que sigui possible amb accions puntuals supervisades per ella

FASE1: Recollida d’informació i plantejament d’hipòtesis de treball                                                             DATA:   aquesta fase ja la vaig portar a terme durant el mes d’octubre de 2012                  HORES: 5
Objectius:- Aproximació a l’entorn del Centre Psicològic.
- Planificació i contextualització del treball a realitzar.
- Recerca d’informació sobre els casos d’intervenció psicopedagògic específics (Trastorn de lectoescriptura,  Déficit d’atenció amb hiperactivitat i sense).
Destinataris/àries: Mª Àngels Cairol Civil i Equip Professional del Centre.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
 
  1. Recollida d’informació del centre: organització i funcionament del centre,coordinacions entre els diversos professionals del centre.
  2. Entrevista amb la psicòloga i directora del centre (psicòloga externa del meu pràcticum) i amb els altres professionals que hi treballen.
  3. Revisió d’informació i documentació sobre el cas específic que portaré a terme.
  4. Revisió dels materials i recursos del centre que utilitzen en les avaluacions psicopedagògiques.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.Documents oficials del centre.
            2. Bibliografia i webgrafia sobre els casos de la intervenció
3.Elaboració d’un registre de buidatge d’entrevistes dels diferents professionals delcentre.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. No és objectivament avaluable. Els resultats es reflexaran posteriorment en la concreció i adaptació de la investigació del pràcticum al context.
 
FASE 2 :  Observació, familiarització i intervenció amb els nens que assisteixen al centre durant les meves hores de pràctiques .                                                              
  DATA:    novembre de 2012                 HORES: 10
Objectius:
- Conèixer les característiques dels diferents nens/es del centre.
- Observar les dinàmiques de relació que s’estableixen amb cada infant durant les sessions i amb els diferents membres de la comunitat educativa (família, mestres de les institucions escolars, altres professionals externs, etc).
- Copsar els passos que es realitzen quan arriba una demanda nova al centre (entrevista amb la família, coordinació amb altres professionals, priorització d’objectius, derivacions necessàries...).
- Conèixer com es porta a terme una avaluació psicopedagògica.
Destinataris:
 Nens/es del centre, Equip professional del centre i Mª Àngels Cairol Civil
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Presentació personal als nens/es.
  2. Participació en les sessions amb els nens/es (com observadora) i amb intervencions puntuals en les diverses sessions de treball.
  3. Participació en l’entrevista amb una família nova al centre (informació que se’ls hi dóna, pacte d’horaris de teràpia, suport, implicació dels pares...).
 
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Quadern de camp per prendre notes.
  2. Materials propis del centre: proves i testos psicològics, altres materials específics.
  3. Elaboració d’un registre on s’expliquin els passos que es fan en una nova demanda o cas (anamnesi/entrevista amb la família, etc).
  4. Elaboració d’un registre on s’expliquin els passos que es porten a terme en una avaluació psicopedagògica.
  5. Diari de pràctiques al blog
INDICADORS D’AVALUACIÓ
G
  1. Grau en que he pogut copsar la tipologia dels infants observats en les sessions de treball, mitjançant les converses amb la psicopedagoga.
  2. Grau d’entesa amb la psicopedagoga a l’hora de la selecció de casos. Si ha estat fàcil arribar a un acord entre el que el centre espera de mi i el que jo pretenc desenvolupar.
FASE 3:   Revisió dels casos (avaluacions psicopedagògiques dels nens/es) que assisteixen al centre durant les meves hores de pràctiques                                                               DATA:            dilluns i dimecres del mes de gener          HORES: 14
Objectius:
-  Revisar les avaluacions psicopedagògiques dels nens/es.
- Analitzar les demandes i la intervenció psicopedagògica que s’ha portat a terme fins al moment.
- Copsar quines àrees s’exploren preferiblement i quin efecte es persegueix en les avaluacions dels nens/es.
Destinataris:
 Equip professional del centre i Mª Àngels Cairol Civil
ACTIVITATS I CONTINGUTS
 
  1. Lectura detallada de les diferents demandes i intervencions psicopedagògiques.
  2. Entrevista amb els diversos professionals que treballen amb els casos concrets.
  3. Copsar les diverses coordinacions que s’han dut a terme entre els diversos professionals durant l’avaluació psicopedagògica.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Avaluació psicopedagògica de cadascun dels nens/es.
  2. Document de registre de la informació més significativa dels casos.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.    Valorar els principals àmbits de millora de les mateixes atenent la teoria les necessitats i possibilitats de cada nen/a.
FASE 4:Intervenció en els casos concrets de N i A  així com seguiment i observacions de   les sessions d’intervenció amb els altres casos   que  també presenten DA.                                                      DATA: dilluns,   dimecres dels mesos de de febrer, març, abril i maig                   HORES: 65
Objectius:
-          Conèixer i analitzar la demanda.
-          Conèixer la realitat social, educativa i familiar d’ambdós nens
-           Prendre els primers acords conjuntament amb la família, mestre tutor del centre educatiu d’on proven els nens, professionals del centre psicològic i externs sobre el problema plantejat i l’actuació que s’ha de seguir.
-          Aclarir i reformular conjuntament el problema i els objectius que s’han d’aconseguir.
-          Elaborar un pla d’actuació. Valoració psicopedagògica.
-          Participar segons el que s’hagi establert, en el desenvolupament del pla acordat.
-          Observar com es porten a terme les diferents sessions  d’intervenció psicopedagógica amb diferents nens que presenten DA
( es podrà veure la descripció dels diferents casos així com el pla d’intervenció i les activitats que portem a terme amb els nens  al blog personal de l’assignatura)
Destinataris:
Nens del centre ( més específicament N i A), família, equip professional del centre, professionals externs i Mª Àngels Cairol Civil
ACTIVITATS I CONTINGUTS
 
1.Entrevista amb els professionals del centre que han treballat amb els nens: psicòloga,psicopedagoga.
2.Recollida d’informació del centre escolar: entrevista amb la tutora, informes escolars, Plans Individuals realitzats.
3.Observar les proves psicopedagògiques realitzades fins al moment.
4. Sessions de treball amb ambdós casos
5. Entrevista amb la família respectiva
6. Coordinacions i entrevista amb altres professionals externs (EAP,CSMIJ, tutors escolars, pediatres).
7. Obrir espais de coordinació entre tots els professionals que treballin el cas  incidint en  els criteris d’actuació en un clima de col•laboració; que permeti oferir una resposta adient a les necessitats dels nens.
8.Valoració de les necessitats educatives i psicològiques dels 2 infants en l’àmbit acadèmic,escolar i familiar i concreció de propostes d’intervenció educativa. (Avaluació psicopedagògica)
9.- Seleccionar i organitzar els continguts i activitats  de treball:  per exemple, es prioritzen els aprenentatges en l’adquisició de les habilitats necessàries per a la lectura i escriptura,  i  el control de la conducta.
(al blog personal es pot consultar la programació especifica de cada nen amb els objectius específics)
- Assessorament a mestres i  entorn:Selecció i adaptació del material curricular (si s’escau), establir el tipus d’agrupament (suport dins de l’aula, fora de l’aula, en un grup de reforçen les àrees instrumentals...,  entrevista amb el professional de l’EAP.
- Assessorament a cada família entorn pautes educatives.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Facilitar un document guia a la tutora de l’escola per tal d’organitzar la informació inicial de la nena: recollir per escrit alguns dels nivells de competència curricular,valorar el que la nena és capaç de realitzar en relació en les activitats de classe iamb quines ajudes, la relació i interacció que manté amb els companys a l’aula i al’estona d’esbarjo...).
2.
Document de registre de la informació més significativa (tot el que s’ha fet fins almoment).
3.
Elaboració d’activitats i tasques estructurades i seqüenciades d’acord amb les sevesnecessitats i el seu nivell de competència
Facilitar un document guia a la tutora de l’escola per tal d’organitzar la informacióinicial de la nena: recollir per escrit alguns dels nivells de competència curricular,valorar el que la nena és capaç de realitzar en relació en les activitats de classe iamb quines ajudes, la relació i interacció que manté amb els companys a l’aula i al’estona d’esbarjo...).
2.
Document de registre de la informació més significativa (tot el que s’ha fet fins almoment).
3.
Elaboració d’activitats i tasques estructurades i seqüenciades d’acord amb les sevesnecessitats i el seu nivell de competència
 
1.Facilitar un document guia a la tutora de l’escola per tal d’organitzar la informació inicial dels nens: recollir per escrit alguns dels nivells de competència curricular,valorar el que N i A són capaços de realitzar en relació en les activitats de classe i amb quines ajudes, la relació i interacció que manté amb els companys a l’aula i a l’estona d’esbarjo...).
2.Document de registre de la informació més significativa (tot el que s’ha fet fins al moment).
3.Elaboració d’activitats i tasques estructurades i seqüenciades d’acord amb les seves necessitats i el seu nivell de competència.
4.Diari de camp per prendre notes durant les sessions de treball amb els nens.
5.Administració de testos psicològics si és convenient.
6.Elaboració d’un registre de buidatge en les entrevistes amb els diferents professionals del centre, la família, l’EAP i CSMIJ
7.Materials propis del centre.
 
INDICADORS D’AVALUACIÓ
 
1.Supervisió de la realització de les activitats plantejades amb la N i A
2.El pla d’intervenció comporta una revisió i una valoració continuada de la proposta que forma part del procés de treball. Es tracta que l’assessora informi sobre el procés de seguiment realitzat amb els casos.
 
FASE 5 :  Avaluar el procés de treball seguit durant la consecució dels objectius i dels resultats.
DATA: 1ª setmana de maig           HORES: 8
Objectius:
 - Analitzar la informació recollida a través de les sessions de treball amb els casos, dels testos psicològics, de les entrevistes amb la família i altres professionals.
- Determinar quines ajudes, suports externs necessiten
Destinataris:
 N i A, equip professional del centre i Mª Àngels Cairol.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
 
Anàlisi dels resultats.
1.Entrevista amb la tutora del centre escolar per avaluar el procés de treball seguit.
2.Reunió amb els professionals del centre psicològic per avaluar el procés de treball seguit.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Registre dels resultats de les proves.
 
INDICADORS D’AVALUACIÓ
-          Delimitació de les millores que s’han efectuat en tot el procés d’aprenentatge i comportament de les nens
FASE 6 :  Plantejament de la continuïtat del procés (devolució d’orientacions i reflexió de la tasca realitzada)
DATA: 2na quinzena del mes de maig              HORES: 8
Objectius:
 - Retorn de la informació obtinguda.
- Explicar l’avaluació psicopedagògica portada a terme als professionals del centre.
Destinatari: Equip professional del centre i Mª Àngels Cairol
ACTIVITATS I CONTINGUTS
 
1. Sessió de treball amb l’equip professional del centre per explicar la intervenció psicopedagògica portada a terme.
2.Retorn a l’equip dels resultats i conclusions elaborades.
3.Valoració conjunta de la feina feta, orientacions i ajut per la continuïtat.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Entrevista amb els diversos professionals del centre.
2.Elaboració d’un registre per tal de valorar si s’han aconseguit els objectius establers.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
-          Necessitat de replantejar-se metodològica i organitzativament alguns aspectes de l’atenció a les necessitats educatives de la nena  i el nen


 

No hay comentarios:

Publicar un comentario