domingo, 10 de marzo de 2013

CAS A: LES DIFICULTATS D'APRENENTATGE LLIGADES A PROBLEMES VISUALS


Ara us parlaré d’un altre  cas fins ara no tractat a l’anterior pràcticum ja que només acudia al centre per tractar aspectes purament logopèdic ( tenia dislàlia, dificultats per pronunciar la /r/). Ara bé, durant les sessions de logopedia es van anar detectant possibles necessitats de la nena a nivell d’aprenentatge de la lectoescriptura ja que a l'hora de llegir paraules i petits textos cometia molts errors de lectura.

 
Aquesta és la descripció del cas:

Es tracta d’una nena de 7 anys que cursa 2n de primària. Les proves que se li han passat són les següents:

-           REY

-           BENDER

-           REVERSAL

-           PROLEC

-           WISC-R

Els resultats de la figura de Rei ens indiquen que el procés que ha fet servir per realitzar la reproducció de memòria no és el més idoni. Li costa reconèixer les parts en un conjunt.

En el Reversal les puntuacions estan dintre de la mitja però si  ho analitzem qualitativament veiem que els errors que ha fet tenen a veure amb les simetries dreta-esquerra (ella és esquerrana). De fet, això queda palès quan llegeix, ja que fa continues confusions b/d, substitucions de sons, substitucions de síl•labes, substitucions de paraules...

 

RESULTATS WISC

Verbal                                                Manipulatiu

 Informació: 4 *                     Figures incompletes  : 10

 Semblances: 3 *                    Historietes: 4*

 Aritmètica: 8                         Cubs  : 11

 Vocabulari: 6 *                      Trencaclosques: 7 *

 Comprensió: 9                       Claus: 13

 Dígits: 1 *                              Laberints: 15

 CI verbal: 65 (molt baixa)                         CI manipulatiu: 92(mitjana-baixa)

                                                   CI total: 74 ( baixa)


Com es pot observar, hi ha molta diferència entre puntuacions i, precisament l’àrea verbal  que té a veure amb els aprenentatges escolars és la que surt més baixa. Per tant, podem dir que A presenta dificultats per l’aprenentatge.

Altres dificultats:

-           confusió grafia/so

-           substitució de sons en la paraula. No s’entén el que llegeix.

-           Mostra cansament quan llegeix. Ha de fer molt d’esforç.

-           Va movent el cap mentre llegeix.

-           Si pot, intenta evitar la lectura.

-           Comprensió lectora molt  baixa. Inventa les respostes.

-           Dificultat de concentració.

-           Molt insegura

 
 
Després de veure els resultats de les proves i les seves dificultats en la lectoescriptura, decidim descartar possibles problemes de visió. És per aquest motiu que es fa la devolutiva a la família i se’ls hi comenta la conveniència  que se li realitzi un examen optomètric i així poder detectar qualsevol alteració de la visió susceptible de ser reeducada i posteriorment poder-li facilitar el seu aprenentatge.

           

Aquest cas deixarà d’acudir a las sessions de reeducació fins que hi hagi l’informe de  l’optometrista; d’aquesta manera no sobrecarreguem a la família amb tantes despeses i alhora no intervenim fins que no hi hagi un diagnòstic a nivell optomètric on se’ns especifiqui si hi ha alguna deficiència visual i així fer un òptim treball amb A.

 

Fet això, caldrà parlar amb l’escola per informar-los dels resultats de les proves i pautar un treball conjunt per tal de facilitar al màxim possible l’aprenentatge de la nena. Creiem que si fem aquest treball conjunt durant aquest curs ( A es troba cursant 2n de primària), ajudarem a la nena a poder tirar endavant  amb els seus estudis sense cap dificultat.

 

A principis de març rebem l’informe de  l’optometrista. Aquestes són les conclusions del diagnòstic que se li ha fet a la nena:


En l’informe es destacen les següents observacions:

-          Mantè postures rares al llegir

-          S’acosta o inclina excessivament el cap al llegir

-          Fa salts de línees al llegir

-          Evita fer tasques d’aprop. Necessita ajudar-se del dit per llegir

 

En les proves d’habilitats visio-espaials, concretament a la prova de dominància ( on s’avalúa la preferència d’usar la dreta o esquerra en peu, mà, oïsa i ull), destaquen que A no té una dominància clara de mà. Alhora es trben inversions tant en el camp dretà com esquerrà. No hauria de realitzar inversions amb la mà esquerra si fos una esquerrana ben organitzada o viceversa. Per tant, no té ben definida la seva dominància.

En la prova o test de Southern California, on es valora si té concepte de lateralitat, habilitat de ser conscient de la dreta i esquerra d’un mateix, es conclou que no té integrat el concepte de lateralitat.

Davant aquestes dificultats, tampoc sap detectar inversions i això li provova una mala organització espaial a l’escriure.

Davant aquest informe, creiem que amb A s’ha de fer primer de tot una teràpia visual.Aquesta teràpia no tractarà directament les dificultats d’aprenentatge però si que és un tarctament encaminat a la millorar de la eficàcia visual, permetent que posteriorment A respongui millor a la reeducació.

 

Per tant, durant un temps A deixarà d’acudir al centre per anar a l’optometrista fins que aquest professional valori que ja pot iniciar la reeducació.

Si es fa aquest treball optomètric per a treballar certes habilitats visuals, posteriorment es podrá fer amb més qualitat un bon  treball per a tractar les dificultats en la lectoescriptura.

Per part nostra, manca parlar amb l’escola per a fer-lis una devolutiva de tot aquest diagnòstic per tal que en siguin coneixedors i puguin oferir a A tot el suport necessari. Alhora que siguin conscients sobretot que A no és una nena gandula i que evitin l’etiquetització i valorin a A pels progressos que va fent i no al contrari.


HAVIEU SENTIT A PARLAR DELS OPTOMETRISTES?

Esmentar que per a mi la figura d’aquest profesional és nova, no n’havia sentit a parlar gaire. L’Esther em facilita un llibre  que parla de les tasques dels optomestristes.

Al arribar a casa llegeixo el text i m’he n’adono de la gran importancia d’aquests professionals.

El text, que porta per nom: Tanta inteligencia, tan poco rendimiento, parla de la importància d’una bona revisió de la visió ja que aquesta pot ser la clau en determinats alumnes, de les seves dificultats d’aprenentatge. Esmenta les habilitats visuals essencials per a l’aprenentatge, que són:

L’agudesa visual, el control dels moviments oculars, l’habilitat de l’enfocament, coordinació ocular, coordinació ull-mà, percepció visual de forma, memoria visual i visualització.

Si es treballen aquestes habilitats es veuen reduïdes les dificultats d’adquisició de la lectoescriptura i també els probelmes de déficit d’atenció.

Hi ha un exemple en el text que ajuda a entendre aquest fet:

Un nen de 8ª, no podía llegir i quan l’optometrista li va preguntar el per què no podía llegir, el nen va contestar:

-          ¡ Sería más fácil leer si las letras no se movieran!

 

Amb aquest exemple, queda clar doncs de la importància de tenir en compte la visió alhora de valorar un nen amb dificultats d’aprenentatge i no  etiquetar-lo prematurament com a dislèxic o simplement com a gàndul. Així,  abans d’iniciar una reeducació cal treballar  la visió,  ja que la reeducació aleshores pot no ser necessària o bé , cal enfocar-la d’una altra manera.



BIBLIOGRAFIA:
Vergara Gimézez, P. (2008).Tanta inteligencia, tan poco rendimiento:¿ Podría ser la visión la clave para desbloquear su aprendizaje?. Ed. Rona visión S.L.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario