En aquest cas estem una mica en “ stand-by”. La
situació continua sent la mateixa que ja vam descriure a l’entrada anterior del
blog, encara hi ha pendent la introducció d’un tractament farmacològic per a
minvar els efectes del seu trastorn;per tant, la conducta d’A a l’escola és la
mateixa i el seu rendiment acadèmic i la
seva autoestima cada vegada més perjudicats.
Aquest fet em porta a parlar del que jo anomeno la “ cronificació dels casos”; és a dir,
aquells casos que des de fa anys estan
en la mateixa situació tot i haver acudit a molts serveis externs ( provocant
un “ mareig” excessiu al nen) i en cap d’ells hi ha hagut una bona intervenció
o si més no una resposta adequada.... èssent la situació del nen la mateixa o
més empitjorada.
A, és un clar exemple del que estem parlant. Si revisem els informes del Departament psicopedagògic i
d’Orientació de l’escola en aquests ja es destaca el següent des dels 3 anys
d’A:
P3: fa reforç en un grup reduït. Es destaca
dificultats d’atenció i problemes de comportament i relació amb els altres.
Necessita cridar l’atenció amb conductes inadequades tasl com pegar o cridar.
P4:Retard en els aprenentatges inicials. A nivell
conductual el mateix que s’ha especificat a P3.
P5: Segueix assistint a un grup reduït i reb el suport
d’una vetlladora. Destaquen moltes dificultats a nivell global ( parla,
aprenentatge inicial de la lectoescriptura...). Molta impulsivitat que
interfereix en els aprenentatges.
1r de Primària:
A banda de l’esmentat, aquí l’Equip ja fa senyals d’alerta, ja que
especifiquen que els preocupa força a nivell conductual i social.
Per tant, és clar que A ja destacava a nivell
conductual i conseqüentment amb baix rendiment escolar.
Per tant, perquè no s’ha fet res fins al moment? Per
què A ha de continuar patint d’aquesta manera?
Un exemple d’això són les notes que reb del segon
trimestre. En aquestes es destaca fins a la sacietat que ha de millorar la seva
actitud i el seu comportament. Que es segueix mostrant impulsiu i neguitós a classe i té una relació
conflictiva amb els iguals i els adults.
Es necessita una resposta inmediata si no A acabarà
arribant a 3r o 4r de primària amb totes aquestes dificultats i el patiment que
aquestes poden comportar.
Des del centre de psicopedagogia el que s’ha fet
durant aquest mes ha estat: per una banda, treballar aspectes del llenguatge
escrit ( discriminació auditiva de determinats sons, reconeixement de sons en
paraules i s’inicia en la lectura de paraules de dues síl.labes).
Alhora, s’ha orientat tan als mestres com a la família
del nen. Aquestes són petites estratègies que s’han donat per tal d’ajudar a A
i el seu entorn:
-
Elogiar conductes concretes totalment normalitzades i adequades.
-
Felicitar-lo/a quan faci coses bé per petites que siguin de forma sincera i
vertadera a través del reforç social. (tots els alumnes/família en surtin
beneficiats)
-
Ignorar o no prestar l’atenció al comportament inadequat del/a nen/a.
-
Utilitzar un llenguatge positiu.
-
Donar-li dues opcions que porten a un mateix resultat.
-
Intentar evitar els càstigs.
-
Anticipar les accions problemàtiques.
-
Dedicar-li més temps, mimar-lo/a més.
-
Supervisar-lo/a sense que se n’adoni.
-
Apropar-se a ell/a amb ganes d’ajudar-lo/a.
-
Reorganització de l’aula, canvis de lloc on s'asseu.
-
Per millorar l’autoestima i l’autoconcepte de l'infant cal...
Accepta’l, estima’t més al teu
alumne o fill
Descobreix els seus interessos i
comparteix-los.
Confia en ell/a i amb què ho pot fer bé.
Tenir bona comunicació amb ell
Remarcar la idea que no és un nen
dolent
Donar-li càrrecs o responsabilitats (sobretot si impliquen moviment).
No hay comentarios:
Publicar un comentario